در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...




پشتیبانی پشتیبانی

تهران گردی در بهار،جاذبه های تهران ،دور از دود و آلودگی

 
بهار در تهران
 تهران با وجود پارک‌ها، کاخ‌های تاریخی، خیابان‌های طولانی با درخت‌های برافراشته و بازارهای پررفت‌وآمد، در بهار، حال‌وهوای فرح بخشی دارد جاهای دیدنی تهران در بهار فوق‌العاده تماشایی است.
دیدنی‌ های تهران شامل کاخ‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها و طبیعت اطراف آن است
از زمانی که آقامحمدخان قاجار تهران را به‌عنوان پایتخت ایران و مرکز حکومت انتخاب کرد، بیش از دو قرن می‌گذرد. بنابراین از زمان قاجار، تهران مرکز حکومت‌های پادشاهی و میزبان کاخ‌های زیبایی از این دوره‌ها شده است.
کاخ گلستان تهران
کاخ گلستان شامل مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در استان تهران می‌شود که در زمان‌های مختلفی ساخته شده‌ است. این کاخ به‌لحاظ معماری و ارزش آثار هنری و تاریخی‌اش، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور به شمار می‌رود
این كاخ از بخش‌های مختلفی همچون ايوان تخت مرمر، تالار سلام، تالار آينه، تالار سفره‌خانه، خلوت كريمخانی، تالار برليان، عمارت بادگير، كاخ شمس العماره، تالار الماس و كاخ ابيض تشکیل می‌شود. ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند، قدیمی‌ترین بناهای مجموعه گلستان هستند.
قدمت این کاخ به دهه‌ها قبل از دوران قاجار برمی‌گردد و بیش از ۴۴۰ سال تاریخ را در خود جای داده است.
کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.
بر اساس اسناد و مدارک تاريخچه كاخ گلستان را به دوران شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند؛ هرچند مهم‌ترین دوره تاریخی این کاخ به عصر آقا محمد خان قاجار مربوط می‌شود
ناصرالدین شاه قاجار نیز در این کاخ تاج‌گذاری کرد و اولین پادشاه ایران بود که سفری به اروپا داشت. همین امر باعث شد کاخ گلستان تحت‌تاثیر معماری اروپایی دستخوش تغییرات زیادی شود و شکل متفاوتی به خود بگیرد. در زمان قاجار، این مجموعه به‌عنوان محلی برای حکم‌رانی و اقامتگاه سلطنتی و همین طور تعلیم هنرمندان و معماران بود و از همین رو کاخ یادشده در قرن ۱۹ مرکز مهمی برای تولید هنر محسوب می‌شد وقدمت کاخ گلستان را می توان بیش از چهار قرن دانست که هنوز هم از مجموعه‌های تاریخی منحصربه‌فرد ایران به شمار می‌رود 
ناصرالدین شاه تغییرات زیادی در مجموعه گلستان ایجاد کرد که یکی از آن‌ها گسترش عمارت اندرون بود. این بنا از روی کاخ دولمه باغچه سلطان عثمانی ساخته و به خوابگاه ناصری معروف شد. در زمان پهلوی اول برای از بین بردن این نشانه شهوت‌رانی، آن را تخریب کردند تا محلی برای ساخت ساختمان‌های وزارت دارایی باشد.
بخش‌های مختلف کاخ گلستان
شمس العماره
ناصرالدین شاه در سفرهای اروپایی‌اش عاشق آسمان‌خراش‌های آن‌ها شد و از همین رو دستور ساخت این بنا را داد تا بتواند به‌همراه زنانش به بالای آن برود و چشم‌انداز تهران و اطرافش را تماشا کند.این بنای پنج طبقه با دو برج در سال ۱۲۸۴ ساخته شد که با ارتفاع ۳۵ متر بلندترین ساختمان زمان خود بود. برای اولین بار در ساخت شمس العماره از فلز استفاده شد که تحول مهمی در ساختمان‌سازی ایران به شمار می‌رفت.
در بین دو برج یک ساعت ناقوس‌دار قدیمی به‌ چشم می‌خورد. این ساعت هدیه ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه است که زمانی صدای ناقوس آن در کوچه ‌پس‌ کوچه‌های تهران قدیم به گوش می‌رسید.
 شمس العماره با کاخ عالی قاپو شباهت زیادی دارد
اولین چیزی که شما را محسور خواهد کرد کاشی‌کاری رنگانگش است. کاشی‌هایی با نقش گل‌های پیچ و تاب خورده و یک شیر شمشیر به‌دست ایستاده و خورشید‌بانو که در بالای آن قرار گرفته‌است.
ایوان این عمارت از سنگ مرمر ساخته شده و زیر ایوان طرحی از سربازان قاجار در حال نواختن موسیقی نظامی هستند. در و پنجره‌های چوبی شمس العماره با ارسی‌های چوبی زیبا و رنگارنگی تزئین شده است.
ایوان تخت مرمر
ایوان تخت مرمر، قدیمی‌ترین بنای کاخ گلستان است
ایوان تخت مرمر یا ایوان دارالاماره یا دیوانخانه،از دوران کریم خان زند است 
زیباترین بخش ایوان، تخت مرمری است که به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. او در سال ۱۲۲۱ هجری قمری به سنگ‌تراشان اصفهانی دستور ساخت تختی از سنگ مرمر زرد یزد را داد که شامل ۶۵ قطعه مرمر بزرگ و کوچک می‌شد. طراحی تخت به‌شکلی است که تخت حضرت سلیمان را در ذهن تداعی می‌کند که روی دوش سه دیو و ۶ فرشته یا انسان قرار دارد. علاوه بر یک اژدها و دو شیر، ابیاتی از ملک الشعراء در ستایش فتحعلی شاه نیز روی این تخت مرمر حجاری شده است.
تالار سلام
تالار سلام یا اتاق موزه یا تالار تاج‌گذاری در ضلع شمال غربی کاخ گلستان قرار دارد  ناصرالدین شاه با دیدن موزه‌های کشورهای غربی تصمیم گرفت موزه‌ای مشابه آن‌ها را در این ارگ سلطنتی بسازد.
از آنجا که در این محل، مراسم سلام برگزار می‌شد، به تالار سلام معروف شد و در ادامه نیز به‌خاطر تاج‌گذاری شاهان پهلوی، به‌عنوان تالار تاج‌گذاری شناخته می‌شد.
تالار آینه
تالار آینه یکی از تالارهای مشهور کاخ گلستان است این تالاردر زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط ابوالحسن معمارباشی ملقب به صنیع الملک ساخته شد یکی از دلایل شهرت این تالار، نقاشی کمال الملک از آن است 
خلوت کریمخانی
سنگ مزار ناصرالدین شاه و تخت مرمین فتحعلی شاه در خلوت کریمخانی قرار دارند
کاخ ابیض
زمانی که پادشاه عثمانی، تعدادی اثاثیه گران‌قیمت مثل مبل‌های استیل لوئی شانزدهم، دو قطعه آینه، پرده‌های مخملی، مجسمه‌های برنزی و چند فرش دست‌بافت ترکیه را برای ناصرالدین شاه فرستاد؛ همه کاخ‌های پادشاه در اوج زیبایی و شکوه بودند و به این وسایل نیازی نداشتند؛
ناصرالدین شاه کاخ جدیدی را در گوشه جنوب غربی محوطه گلستان برای قراردادن این وسایل طراحی می‌کند. پس از ساخت این کاخ، او دستور می‌دهد که به تقلید از معماری اروپایی، آن را رنگ سفید بزنند و برای پله‌ها از مرمر سفید استفاده کنند. به همین دلیل، بنای جدید گلستان به کاخ ابیض معروف شد.
در نهایت نیز در سال ۱۳۴۷ به موزه مردم شناسی تبدیل شد که علاوه بر پوشش مردان و زنان قاجار، پوشاک مناطق مختلف ایران را نیز به نمایش گذاشته است. این موزه از غنی‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌های مردم شناسی ایران به حساب می‌آید.
دربند
دربند پیش از آنکه بخشی از تهران باشد، یک دهکده بود و امروزه از محله‌های قدیمی در شمال پایتخت به شمار می‌رود.در اینجا تمام مغازه‌ها و فروشنده خیابانی به فروش خوراکی‌های خوشمزه و هوس‌برانگیز از لواشک و ترشک تا باقالی پخته و لبو و... مشغول هستند
دربند به‌خاطر همین خوراکی‌های خیابانی معروف شده است
قدمت دهکده دربند به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد. به گفته مردم محلی اولین بار افرادی از طالقان به این منطقه کوچ کردند و خانواده تشکیل دادند و به این ترتیب، منطقه دربند را بنیان نهادند.
جالب اینکه به فرمان رضاشاه در زمین‌های دربند، مهمان‌خانه و تعدادی ویلا ساخته شد. مهمان‌خانه دربند نخستین اقامتگاه در ایران بود که مناسب پذیرایی از شخصیت‌های داخلی و خارجی بود و بعدها به هتل دیپلمات تغییر نام داد. 
آدرس دربند: استان تهران، شهر تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند 
میدان اصلی دربند، سربند نام دارد که در خیابان دربند واقع شده است و از شمال به منطقه دربند، از جنوب به کاخ موزه سعد آباد و از شرق به محله باغ شاطر منتهی می‌شود. ویژگی مهم این میدان را می‌توان به مجسمه کوهنوردی دانست که بیش از ۵۰ سال است در این محل از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.
تندیس کوهنورد دربند اثری از رضا لعل ریاحی، پیکر‌تراش و نقاش ایرانی است که در سال ۱۳۴۱ ساخته شد. حسن وجدان‌خوش، از کوه‌نوردان ایرانی، در سال ۱۳۳۷ ایده ساخت این مجسمه را مطرح کرد.
جالب اینکه امیر شاه قدمی که گروهبان ارتش و مربی کوهنوردی و اسکی ایران بود، به‌عنوان مدل این مجسمه معرفی شد؛ 
مسیر دربند به قله توچال، از پرطرفدارترین مسیرهای کوه‌نوردی تهران محسوب می‌شود
پل طبیعت تهران
پل طبیعت بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و نخستین پل غیرخودرویی ایران است
پل طبیعت به‌عنوان یکی از نمادهای پایتخت شناخته می‌شود که پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل می‌کند و روی اتوبان مدرس تهران احداث شده است.
پل سه طبقه طبیعت در منطقه عباس آباد تهران، یک پل پیاده‌رو است که دو پارک اصلی پایتخت را به هم متصل می‌کند. این پل با سازه منحصربه‌فردش، جوایز بین‌المللی متعددی همچون جایزه معماری آقاخان ۲۰۱۶ را کسب کرده
پل طبیعت تهران،از سی و سه پل اصفهان الهام گرفته
معمار و طراح پل طبیعت، لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی از گروه «سازه‌های پارچه‌ای دیبا» هستند
طبقه سوم بهترین جای پل برای برای پیاده‌روی و قدم‌زدن است
بام تهران
اگر قصد تهرانگردی دارید و به‌دنبال مکانی به دور از ترافیک و آلودگی همیشگی هوا هستید، بام تهران گزینه مناسبی  است
بام تهران یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر امکانات رفاهی بسیار خوبی به آن برای رفاه هرچه بیشتر گردشگران اضافه شده است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران‌های جدید، زیپ‌لاین، سورتمه بام تهران، میدی‌باس‌های برقی برای طی کردن مسیر قسمت پایینی بام تا قسمت اصلی و بالایی آن اشاره کرد.
آدرس بام تهران:تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان ولنجک، انتهای خیابان ولنجک
کاخ سعد آباد
کاخ‌های سعد آباد در میان باغی پر درخت و سرسبز قرار دارند مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ سعد آباد تهران، یکی از اقامتگاه‌های ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی بوده است.
کاخ اختصاصی مجموعه سعد آباد، کاخ اصلی این مجموعه به شمار می‌رود و رضاخان به مرور زمان بر تعداد کاخ‌ها و بناهای مجموعه سعد آباد افزوده است. کاخ‌های ساخته شده در مجموعه سعد آباد به اعضای خانواده رضا شاه پهلوی تعلق داشتند و آخرین کاخ ساخته شده در مجموعه سعد آباد متعلق به لیلا پهلوی، دختر کوچک محمد رضا شاه بود.
بنای کاخ سعد آباد در زمان حکومت قاجار پایه گذاری شد کاخ ملکه مادر، از اولین بناهای موجود بود. مجموعه سعد آباد در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه تاریخی به جا مانده از دوره‌های پهلوی و قاجار در شهر تهران است.
مهندسان طراح کاخ سفید در مجموعه سعدآباد، مهندس خرسندی و مهندس بوریس روسی بودند. گچ‌کاری‌ها و تزیینات داخلی کاخ سفید نیز توسط هرمندان ایرانی، غلامرضا پهلوان، عبد الکریم شیخان، حسین کاشی، استاد لرزاده و رضا ملائکه انجام شده‌اند.
مجسمه آرش کمانگیر، اثر مجسمه ساز برجسته استاد ارژنگ نیز در محوطه باغ سعد آباد و مقابل کاخ سفید نصب شده است
سردر باغ ملی
سردر باغ ملی از مهم‌ترین بناهای باغ ملی است که هنوز سالم باقی مانده و قدمت آن از خود باغ نیز بیشتر است. این دروازه‌ای قدیمی و تاریخی از دوران قاجار به یادگار مانده است 
این دروازه به‌منظور ورود به میدان مشق در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث شد و آن را «دروازه میدان مشق» نامیدند. میدان مشق از بزرگ‌ترین میدان‌های نظامی در تهران و در اختیار قشون شاهنشاهی بود
سردر باغ ملی در خیابان شلوغ و پر‌رفت‌و‌آمد امام خمینی، با فاصله کمی از میدان توپخانه در ضلع غربی اداره پست و ضلع شرقی وزارت امور خارجه قرار دارد.
سردر باغ ملی از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ خورشیدی توسط جعفرخان کاشانی و همکاری آلمانی‌ها، قبل از شروع جنگ جهانی دوم ساخته شد. در احداث بنا معماران دیگری چون استاد اسماعیلی برای انجام سفت‌کاری‌ها، استاد کریم منیژه برای ساخت ستون‌ها، استاد خاک نگار مقدم برای ساخت کاشی‌ها و استاد حسین کاشی‌پز برای کاشی‌کاری‌ها، نقش برجسته‌ای داشتند.
از دیدنی‌های این سردر بی‌نظیر و باشکوه اتاقکی است که در بالای ورودی وسط، به‌صورت کلاه فرنگی و تحت‌تاثیر معماری روسیه با بام شیروانی ساخته شده است.در قدیم این اتاقک نقارخانه‌ای بود که مردم تهران با نواختن شیپور از طلوع و غروب خورشید خبردار می‌شدند.
روی کاشی‌کاری‌های نمای سردر باغ ملی اشعاری از محمدعلی کیهانی و ندیم‌الملک صنعتگر دیده می‌شود. کاشی‌های سردر نیز شامل نقوش بسیار زیبایی نظیر تاجی با دو شیر، پلنگ، شیر، خورشید و مسلسل است.
منحصربه‌فردترین و زیباترین قسمت این اثر ماندگار تاریخی، دو دروازه چدنی هستند که یکی از دروازه‌ها بزرگ و برای عبور سواره و دیگری کوچک‌تر، در طرفین آن برای رفت و آمد پیاده‌ها است.
درهای این دو دروازه در قورخانه تهران توسط استاد محمدعلی کرمانی ساخته شده‌اند
برج میلاد
برج میلاد تهران بلندترین سازه شهر تهران، سومین برج بلند خاورمیانه و ششمین برج مرتفع مخابراتی جهان است  در حال حاضر برج میلاد تهران را با عنوان نماد شهر تهران در جهان می‌شناسند.
اجرای طرح عملیاتی ساخت برج میلاد بر عهده شرکت یادمان سازه و زیر نظر دکتر رضا حافظی، استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه شهید بهشتی بوده است. 
مجموعه برج میلاد تهران روی تپه‌ای در منطقه کوی نصر تهران قرار دارد و در منطقه ۲ شهرداری تهران در شمال غرب پایتخت واقع شده است. برج میلاد از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله می‌رسد.
ساختمان بالای برج میلاد را با نام رأس برج می‌شناسند که این ساختمان ۱۲ طبقه و ۱۲ هزار متر مربع مساحت دارد.
برج میلاد تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، ششمین برج بلند مخابراتی جهان به شمار می‌رود. جالب است بدانید رتبه پنجم به «برج مروارید خاور» در شهر شانگهای چین تعلق دارد و این برج تنها ۳۲ متر از برج میلاد بلندتر است. رتبه‌های اول تا چهارم برج‌های مخابراتی در کشورهای ژاپن، چین، کانادا و روسیه هستند که ارتفاع بلندترین آن‌ها ۶۳۴ متر است.
برج میلاد نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان نیز هست.مجموع طبقات ساختمان برج میلاد در ساختمان پای برج و ساختمان بالای برج، ۱۸ طبقه است.برج میلاد تهران ۱۶۹۳ پله دارد. 
«گنبد آسمان برج میلاد» در آخرین طبقه ساختمان رأس برج میلاد، یعنی طبقه دوازدهم و در ارتفاع ۳۰۲ متری  قرار گرفته است. این گنبد ۱۳ متر ارتفاع دارد و معماری خاص و زیبای آن با نمای بیرونی تمام شیشه، جلب توجه می‌کند.
در ستون وسط گنبد آسمان، نقاشی‌هایی نمادین از تاریخ کهن ایران باستان تا دوران اسلامی به چشم می‌خورند. این اثر هنری کار دست هنرمند برجسته دکتر رضا یحیایی است و در طراحی آن عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش به چشم می‌خورند
برای بازدید از محوطه، ساختمان و فضای پایین برج میلاد نیاز به تهیه بلیط ندارید و تنها بازدید از ساختمان بالای برج بلیط نیاز دارد. در حال حاضر امکان بازدید از بخش‌های مختلف برج میلاد در قالب دو بسته بلیط وجود دارند. بسته اول شامل بازدید کلی از چهار طبقه بالای برج میلاد است که شامل سکوی دید باز، گنبد آسمان، موزه دست‌نوشته‌ها و هدایای شهرداری و موزه مشاهیر می‌شود.
بسته دوم تنها طبقه هفتم و سکوی دید باز را شامل می‌شود به خاطر داشته باشید برای استفاده از کافه تریای بالای برج میلاد نیز در صورت نداشتن بلیط باید ورودیه پرداخت کنید.
صاحب برج میلاد شهرداری تهران است
ساخت یک برج مخابراتی و مجموعه یادمان بخشی از طرحی بسیار بزرگ‌تر به نام شهستان پهلوی هستند که پیش از انقلاب اسلامی ایران طراحی شده و در دست احداث بود.
نگهداری از برج ميلاد ماهانه ۸۰۰ ميليون تا يک میلیارد تومان هزينه دارد.
راه‌اندازی رستوران گردان برج ميلاد که بزرگ‌ترین رستوران گردان جهان محسوب می‌شود، بدون حاشيه نبوده است. یکی از حواشی این رستوران سرو بستنی طلا بود که منجر به برخورد شهردار تهران با پيمانکار اين رستوران و دستور توقف سرو اين بستنی گران‌قیمت شد.
عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی به‌جامانده از تهران قدیم و دوره قاجار است.این عمارت را به دستور مسعود میرزا ساختند و به همین دلیل با نام مسعودیه معروف شد. مسعود میرزا ملقب به ظل‌السطان، فرزند ارشد ناصرالدین شاه بود
عمارت مسعودیه در بافت مرکزی پایتخت است و در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان قرار دارد. 
 فتحعلی‌شاه به‌عنوان نخستین سازنده‌ شهر تهران، باغ نگارستان را در خارج از حصار شهر تهران ساخت و سپس محل سكونت خود را از كاخ گلستان به آنجا منتقل كرد باغ نگارستان در سال ۱۲۲۲ هجری قمری ساخته شد. در جنوب جلوخان باغ نگارستان، باغ نظامیه را ساختند. این باغ در ۱۲۹۰ هجری قمری توسط ظل‌السلطان خریداری شد و سپس باغ مسعودیه و عمارتش را به آن اضافه کرد. 
ایران مال
ایران مال یکی از پنج مال برتر جهان و جزو بزرگترین پروژه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی ایران و خاورمیانه است. این مجموعه دارای امکانات فوق‌العاده‌ای‌ مانند مراکز خرید، شهربازی، پردیس سینمایی، مجموعه ورزشی و هتل است که هم مکانی برای خرید کردن و هم تفریح و سرگرمی به شمار می‌رود. 
این مجموعه بین دو شهر تهران و کرج قرار دارد.که در شمال غربی پایتخت و در نزدیکی پارک چیتگر و دریاچه‌ی شهدای خلیج فارس در منطقه‌ی ۲۲ واقع شده است.
از افتخارات ایران مال، کسب عنوان بهترین مجتمع تجاری چندمنظوره خاورمیانه در یکی از نمایشگاه‌های معتبر شاپینگ مال‌های جهان به نام MAPIC است و در سال ۲۰۱۷ میلادی جایزه برترین مال جهان را از نظر ابعاد و فضاهای خدماتی، فرهنگی و تفریحی از موسسه‌ی ارزیابی کننده مجموعه‌های تجاری جهان (RLI) دریافت کرده است.
صاحب ایران مال و ایده پرداز و طراح آن، مهندس «علی انصاری» است. فردی که مالک بانک آینده، بازار مبل ایران، بازار کامپیوتر ایران و ده‌‌ها شرکت صنعتی، موسسه فرهنگی و هنری و خیریه و از ثروتمندترین افراد ایرانی است.
مساحت ایران مال یک میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۴ مترمربع است.
مجموعه کاخ نیاوران
 این کاخ در شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد و از آخرین اقامتگاه‌های پادشاهی در ایران به شمار می‌رود. کاخ نیاوران یکی از سه مجموعه کاخ تاریخی شهر تهران است و در منطقه‌ای خوش آب و هوا در باغی با مساحت نزدیک به ۱۱ هکتار در جوار کوه‌های البرز قرار دارد. کاخ نیاوران ییلاق خانواده محمد رضا شاه پهلوی بود
کاخ نیاوران معماری ساده و در عین حال مدرنی دارد. در این ساختمان گچبری‌های زیبا، آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های برجسته به چشم می‌خورند. در این کاخ تابلوهای نفیس اثر نقاشان معروف داخلی و خارجی به یادگار مانده است. فرش‌های دستباف ارزشمند و ظروف و وسایل تزئینی گران‌بها، از دیگر اشیای دیدنی در کاخ نیاوران است.
قدمت کاخ نیاوران به دوران پهلوی می‌رسد و پیش از سکونت خاندان پهلوی در این کاخ و باغ نیاوران، پادشاهان قاجار از این باغ به‌عنوان ییلاق تابستانی استفاده می‌کردند.
پس از فتحعلی شاه، دیگر پادشاهان قاجار نیز در باغ نیاوران کاخ‌های اختصاصی خود را بر پا کردند. محمد شاه قاجار بنایی کوچک در باغ نیاوران ساخت و به‌دنبال آن ناصرالدین شاه قاجار دستور به ساخت عمارتی داد که نام آن را کاخ صاحبقرانیه گذاشت. آخرین عمارت ساخته شده در این باغ در زمان قاجاریه، کوشک احمد شاهی بود.
کاخ نیاوران در شمال شرقی باغ نیاوران و شمال شهر تهران است. این کاخ در قسمت جنوبی خیابان باهنر و دارآباد قرار دارد
معماری بنای کاخ اختصاصی نیاوران در عین سادگی بسیار مدرن و پیشرفته است. جنس سقف کاخ نیاوران از آلومینیوم است و آثاری ارزشمند از هنرمندان سراسر جهان در آن نگهداری می‌شوند
طراحی معماری بنای کاخ نیاوران توسط محسن فروغی، استاد معماری و رئیس وقت دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران انجام شده است. گچبری کاخ نیاوران را استاد عبداللهی و آینه‌کاری‌ها را استاد علی اصغر انجام داده‌اند. در نمای کاخ نیاوران کاشی‌کاری‌هایی به چشم می‌خورند که اثر دست ابراهیم کاظم پور است.
مشهورترین قالی ایرانی، اثر استاد علی کرمانی در کاخ نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفته است
کاخ صاحبقرانیه
کاخ صاحبقرانیه از زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار باقی مانده است.ناصرالدین شاه به مناسبت آغاز سی و یکمین سال حکومتش، خود را سلطان صاحبقران نامید و دستور به ساخت عمارتی به همین نام در باغ نیاوران را صادر کرد.
در این عمارت قسمت‌های مختلفی مانند خوابگاه، اندرونی و حرم‌سرا، توسط حاجب الدوله طراحی و تعبیه شدند، اما مظفرالدین شاه و احمد شاه بخش حرم‌سرای کاخ را کوچک‌تر کردند.
پس از سقوط قاجار، عمارت صاحبقرانیه برای مدت طولانی خالی از سکنه بود و به آن توجهی نمی‌شد. در آغاز پادشاهی رضاخان، کاخ سعدآباد در مرکز توجه شاه قرار داشت و تا زمان ازدواج محمد رضا پهلوی با فوزیه، عمارت صاحبقرانیه متروک مانده بود.
 پس از انقلاب، کاخ صاحبقرانیه به‌طور کامل مرمت شد و کاربری آن به موزه تغییر کرد. این کاخ در فاصله ۹۰۰ متری کاخ اختصاصی نیاوران قرار دارد.
از برجسته‌ترین آثار تاریخی موجود در این کاخ می‌توان به تابلوهایی از شاهزادگان قاجار، عکس‌هایی از ناصرالدین شاه، فرمان مشروطیت که در سال ۱۳۲۴ در همین کاخ توسط مظفرالدین شاه امضا شد و تصاویری از بزرگان مشروطه، اشاره کرد. 
در قسمت شمالی کاخ صاحبقرانیه، میز کار محمدرضا پهلوی قرار دارد و در دیوارهای این بخش از کاخ، تصویر مجلس شیخ صنعان دیوان عطار، حک شده بر نقره، خودنمایی می‌کند.
کوشک احمدشاهی به دستور احمد شاه قاجار برای استراحتگاه ییلاقی شاه ساخته و در زمان رضا شاه پهلوی بازسازی شد و به‌عنوان دفتر کار رضا شاه مورد استفاده قرار گرفت.
در کتابخانه اختصاصی کاخ نیاوران کلکسیونی برجسته از نسخ خطی و تابلوهای نقاشان معروف، نگهداری می‌شوند
بیشترین حجم کتاب‌ها را در این کتابخانه کتب تاریخ ایران، ادبیات فرانسه و هنر نقاشی تشکیل می‌دهند. در میان کتاب‌ها، آثار اهدایی سران کشورها و نویسندگان برجسته ایران و جهان نیز به چشم می‌خورند. از میان این افراد می‌توان، پروین اعتصامی، علی نقی وزیری، منوچهر آتشی، جان اف کندی، والت دیزنی و جواهر لعل نهرو را نام برد.
امروزه فضای باغ نیاوران را کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوض‌خانه، کوشک احمد شاهی، موزه جهان‌نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی و باغ کتیبه‌ها تشکیل می‌دهند.
موزه ایران باستان
موزه ملی ایران به‌عنوان موزه مادر و باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود و جزء قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه های ایران است. 
اگرچه فکر تأسیس و ایجاد موزه در ایران در زمان آغاز مشروطیت از طرف فردی به نام صنیع الدوله مطرح شد، این ایده در آن دوره به اجرا در نیامد تا اینکه در زمان احمد شاه قاجار به همت مرتضی خان ممتازالممالک؛ وزیر وزارت معارف وقت مجموعه‌ای از اشیا گردآوری و در یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون با نام موزه ملی نگهداری شد. سپس در دروه پهلوی اول در سال ۱۳۰۴ موزه ملی به تالار آیینه عمارت مسعودیه در میدان بهارستان منتقل شد. آثاری که ابتدا در این موزه نگهداری می‌شد شامل اشیایی چون ۱۵ پارچه اشیای عتیقه مفرغی، ۱۵۸ قطعه کاشی، سفال و شیشه، ۹ سکه و ۵۴ قطعه سلاح قدیم، تفنگ، کلاه‌خود، زره، اشیای به‌دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی و آثار اهدایی مجموعه‌داران خصوصی بود.
آندره‌ گدار؛ معمار معروف فرانسوی به ایران آمد و ساخت موزه ملی ایران یا در واقع موزه ایران باستان را در قسمت غربی میدان مشق به کمک دو معمار ایران به نام حاج عباسعلی معمارباشی و مراد تبریزی در سال ۱۳۱۲ شروع کرد.
موزه در مجاورت خیابان سی‌تیر و در بخش غربی خیابان ملل متحد، شمال خیابان امام خمینی یا سپه سابق و در غرب وزارت امور خارجه قرار دارد. 
طرح و پلان موزه ایران باستان، از کاخ ساسانی کسری الهام گرفته است
طرح موزه دوران اسلامی از کاخ ساسانی بیشاپور  الهام گرفته و به‌صورت چلیپایی هشت‌ضلعی ساخته شده است
کاخ مرمر تهران
کاخ مرمر یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود قدمت این بنا که با نام موزه هنر ایران شناخته می‌شود، به دوره پهلوه اول می‌رسد. کاخ مرمر به‌واسطه معماری منحصربه‌فرد خود، با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان مقایسه می‌شود و به‌تنهایی بخشی از هنر ایران را بازگو می‌کند.
کاخ مرمر در مرکز شهر تهران در خیابان ولیعصر قرار دارد. فاصله این کاخ که در حد فاصل خیابان امام خمینی و جمهوری واقع شده،
کاخ مرمر برای نشان دادن قدرت و سلطنت رضاشاه به جهانیان ساخته شد
این بنا به دستور رضا شاه و با معماری «لئون تادوسیان» ساخته شد. کاخ مرمر در ابتدا به‌عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی پهلوی اول مورد استفاده قرار گرفت
او پس از تقدیم سرپوشی از طلا با نمایی شبیه گنبد مسجد شیخ لطف‌الله از طرف مردم اصفهان، مصمم شد تا ساخت این بنا را آغاز کند و گنبدی باشکوه به‌شکل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله روی آن قرار دهد. ساخت کاخ مرمر از سال ۱۳۰۴ آغاز شد و در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید
 تذهیب دیوارها توسط استاد طاهرزاده بهزاد انجام شد.
کاخ مرمر محل زندگی محمدرضا پهلوی و همسر اول وی، فوزیه، نیز بوده است؛ همچنین مراسم عقد پهلوی دوم با ثریا اسفندیاری و مراسم نامزدی ایشان با فرح دیبا نیز در این کاخ برگزار شد.
در ۲۱ فروردین سال ۱۳۴۴، زمانی که محمدرضا پهلوی از اتومبیل خود در مقابل سرسرای کاخ بیرون آمد، توسط رضا شمس‌آبادی، سرباز وظیفه و یکی از اعضای گارد سلطنتی، به رگبار مسلسل بسته شد. محمدرضا پهلوی با شتاب خود را به داخل ساختمان رساند. شمس‌آبادی به‌دنبال شاه، وارد کاخ شد و چند گلوله دیگر نیز شلیک کرد. در جریان این تیراندازی‌ها دو تن از درجه‌داران محافظ شاه به نام‌های استوار محمدعلی باباییان و آیت لشکری، مورد گلوله رضا شمس‌آبادی قرار گرفتند و کشته شدند. خود شمس‌آبادی نیز با گلوله درجه‌داری به نام گروهبان ساری اصلانی کشته شد
در جریان تیراندازی، آینه بزرگ داخل ورودی کاخ و گچ‌بری‌های نفیس سقف کاخ مرمر آسیب دیدند. این بخش از کاخ مرمر در هیچ برهه‌ای از زمان تعمیر و بازسازی نشد و جای آن تیر و آینه ترک‌خورده عمارت کماکان حفظ شده است. جالب است بدانید که پس از این ترور ناموفق، روز ۲۱ فروردین ماه روز نیایش نام گرفت و تا قبل از انقلاب، هر سال در این روز، برای اینکه از این ترور اهریمنی گزندی به جان شاه نرسید در سراسر کشور آیین نیایش برگزار می‌شد. پهلوی دوم پس از این ترور نافرجام کاخ مرمر را ترک کرد و دفتر ویژه خود را به کاخ صاحبقرانیه برد؛ از همان زمان نیز تصمیم بر آن شد تا ساختمان این کاخ را تبدیل به موزه  کنند. 
 

تحلیل رمز ارز ADA پست قبلی
تحلیل رمز ارز ADA
در چهارشنبه‌سوری امسال؛ بیشترین مرگ در ده سال گذشته رقم خورد پست بعدی
در چهارشنبه‌سوری امسال؛ بیشترین مرگ در ده سال گذشته رقم خورد

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

ارسال دیدگاه

می خواهید دیدگاه خود را ارسال کنید؟ وارد حساب کاربری خود شوید

جستجو در مطالب

ثبت آگهی

ads
باپلیکیشن آگهی آریا
.