در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...




پشتیبانی پشتیبانی

سفر به اصفهان ،شهر فرهنگ و هنر


اصفهان شهر زیبای فرهنگ هنر
گشت و گذار دراصفهان  شهری که فرهنگ و هنر در آنجا شکل گرفته است می تواند ثبت خاطرات عالی باشد. اگر وارد این شهر شوید تمام مکان های که می بینید کاملا بصورت هنری ساخته شده است.
ادیان گوناگونی از ارامنه، یهودی، مسیحان و مسلمانان در این شهر زندگی می کنند. 
جاذبه های گردشگری شهر اصفهان کاخ چهلستون، میدان نقش جهان، بازار قیصریه، عمارت عالی قاپو، مسجد اصفهان، مسجد شیخ لطف الله، کاخ هشت بهشت، پل خواجو، کلیسا و موزه وانک هستند.
سی و سه پل
این پل  به‌عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان شناخته می‌شود. این پل در طول تاریخ با نام‌های مختلفی خوانده‌ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پل شاه‌عباسی، پل الله‌وردی خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سی‌وسه چشمه اشاره کرد.
سی و سه پل به‌عنوان طولانی‌ترین پل روی زاینده‌رود شناخته می‌شود.پل سی و سه پل یا پل الله‌وردی خان با قدمتی که به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی بازمی‌گردد، با نظارت و هزینه‌ سردار معروف صفوی، الله‌وردی خان، روی زاینده‌رود ساخته شد.
 معمار سی‌ و سه‌ پل نیز استاد حسین بنا اصفهانی بود که پسر او شاهکارهایی نظیر مسجد شیخ لطف‌الله را ساخته است.برای ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌ کرده‌اند.
برخی  کارشناسان بر این باور هستند که عدد ۳۳ مربوط به آناهیتا، الهه آب است و این پل در واقع نمادی از آناهیتا، الهه آب بوده است.
سی و سه پل در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا از یک سو و ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) در دیگر سو واقع شده است.
عمارت عالی قاپو
کاخ عالی قاپو از زیباترین بناهای تاریخی به جا مانده از دوران حکومت صفویان  است در گذشته از عمارت عالی قاپو با نام‌های «دولتخانه مبارکه نقش جهان» و «قصر دولتخانه» نیز یاد می‌کردند.کاخ عالی قاپو با معماری زیبا بر پایه چوب، از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای زمان خود به شمار می‌رفته 
کلمه عالی قاپو از دو بخش عالی و قاپو تشکیل شده است که در کنار هم، به زبان ترکی، معنای «درگاه بلند» یا «سر در بلند» می‌دهند.   شاه عباس اول صفوی، به‌منظور نشان دادن قدرت و شکوه دولت خود، دستور به ساخت عمارت عالی قاپو داد. جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی در این کاخ برگزار می‌شد؛
کاخ عالی قاپو را با عنوان بلندترین کاخ عهد صفوی می‌شناسند که با پلکانی باریک از طبقه همکف به طبقات بالاتر می‌رسد
قدمت عمارت عالی قاپو به حکومت صفویان در ایران باز می‌گردد، زمانی که اصفهان پایتخت فرماندهی بود
پیش از تغییر پایتخت در دوره صفویان، بنایی به همین نام در شهر قزوین، محل استقرار صفویان وجود داشت؛ به همین دلیل و به اعتقاد مورخان، کاخ عالی قاپوی اصفهان نمونه مجلل‌تر از کاخ عالی قاپو در خیابان سپه قزوین است که شاه عباس اول به‌منظور نشان دادن عظمت دولت خود و اقتدارش تصمیم به ساخت آن گرفت.
آنچه در نمای ساختمان عالی قاپو در نگاه اول جلب نظر می‌کند، ایوان بزرگ با ستون‌های بلند چوبی است.
از برجسته‌ترین بخش‌های معماری در کاخ عالی قاپو می‌توان به معماری تالار موسیقی در طبقه آخر اشاره کرد.
کاخ عالی قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد
میدان نقش جهان
میدان نقش جهان دومین میدان تاریخی جهان و مجموعه برجسته در ایران و جهان است.در ساخت این میدان از میدان عتیق که میدانی قدیمی در اصفهان بود، الگوبرداری شده است.
شاه عباس صفوی با هدف گسترش شهر به‌سمت قسمت جنوبی آن در حاشیه زاینده‌رود، با به کار گماشتن معماران ماهری مانند استاد محمدرضا و علی اکبر اصفهانی، بنای اولیه این میدان را پایه‌گذاری کرد. 
در طراحی و ساخت این میدان از سبک معماری میدان ایرانی الهام گرفته شده است که از نمونه‌های برجسته آن می‌توان به میدان عتیق اصفهان، میدان امیر چخماق یزد، میدان شاه قزوین و میدان صاحب آباد قزوین اشاره کرد.
در زمان آخرین پادشاهان صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، میدان نقش جهان شکوه خود را از دست داد 
در زمان حکومت پهلوی اول، رضاخان شروع به بازسازی بناهای تاریخی و حجره‌های اطراف نقش جهان کرد و رونق اقتصادی به بازار نقش جهان برگشت. در زمان رضاخان، این میدان درفهرست  آثار تاریخی ایران به ثبت رسید
میدان نقش جهان امروزه نیز از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است و همچنین از قدیمی‌ترین میدان چوگان جهان است
هنرمندان و دانشمندانی همچون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی خالق این میدان و بناهای پیرامون آن بودند.
مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان
مسجد جمعه اصفهان، از قدیمی‌ترین مجموعه معماری مذهبی در ایران است. قديمی‌ترين بنای تاريخی اصفهان را بايد مسجد جمعه يا مسجد جامع اصفهان تلقی کرد. سيمای فعلی مسجد عمدتا مربوط به اقدامات دوره سلجوقی است؛ اما تعميرات و الحاقات آن به دوران‌ بعد، به‌خصوص عصر صفويان مربوط می‌شود.
در شمال ایوان استاد، شبستان کوچکی واقع شده است که زیباترین محراب گچبری مسجد را دارد. این شبستان که با نام مسجد الجایتو نیز شناخته می‌شود، دارای محرابی است که به مثابه گوهری تابناک از هنر ایرانی در جهان از شهرتی عظیم برخوردار است.
مسجد جامع اصفهان در میدان قیام، خیابان علامه مجلسی واقع شده است
پل خواجو
پل خواجو اصفهان در شرق سی‌وسه‌پل قرار دارد و از نظر استحکام، تقارن و سبک معماری، یکی از پل‌های منحصربه‌فرد ایران به‌حساب می‌آید. این پل در عصر صفوی به‌عنوان یکی از زیباترین پل‌های دنیا محسوب می‌شد و به‌خاطر معماری و تزیینات کاشی‌کاری به کار رفته در آن، از سایر پل‌های زاینده‌رود معروف‌تر است.
پل خواجو روی رودخانه زاینده‌رود در شهر اصفهان قرار گرفته است این پل در انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی خودنمایی می‌کند.
شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۰ هجری قمری دستور ساخت پل خواجو را روی بقایای پل حسن بیک از دوره تیموری داد
کتیبه‌ای در بخش جنوبى پل وجود دارد که نشان می‌دهد پل خواجو در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۹۰ هجرى مرمت شده است.
پل خواجو را با نام‌های دیگری همچون بابا رکن‌الدین، گبرها، حسن‌آباد، شیراز و پل شاهی نیز می‌نامیدند. 
پل خواجو یک شاهکار معماری از عصر صفویه به شمار می‌رود که در ساخت آن از مصالحی همچون آجر، ‌سنگ و ساروج استفاده شده است.
جالب است بدانید که پل خواجو، یک پل مردانه بوده است و زنان حق عبور از آن را نداشته‌‌اند.
در دو سوی پل خواجو شیرهای سنگی زیبائی به چشم می‌خورد که اگر در کنار یکی از شیرها بایستید و به چشم شیر مقابل نگاه کنید، چشم آن شیر می‌درخشد. برخی بر این عقیده‌اند که این دو شیر سنگی نمادی از سپاهیان بختیاری هستند که با شجاعت از اصفهان و زاینده‌رود حراست می‌کنند.
شمع پل خواجو: این شمع از جذابیت‌های جالب پل خواجو است که اگر در زاویه ۳۰ درجه از سمت شرقی بیرون پل به دهانه‌های پایین پل بنگرید، شاهد آن خواهید بود که در اثر تداخل دهانه‌ها به وجود می‌آید. این شمع‌ مخصوصا در زمان غروب آفتاب بسیار دیدنی و زیبا است.
ویژگی‌هایی که پل خواجو را از سایر پل‌های اصفهان و همین طور سی و سه پل متمایز می‌کند، عبارت‌اند از وجود فضاهای معماری در پل، تزیینات کاشی‌کاری و نقاشی و عملکرد تبدیل پل به سد.
سي و سه پل
اين پل  به‌عنوان يکي از نمادهاي شهر اصفهان شناخته مي‌شود. اين پل در طول تاريخ با نام‌هاي مختلفي خوانده‌ شده است که از جمله آن‌ها مي‌توان به پل شاه‌عباسي، پل الله‌وردي خان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل سي‌وسه چشمه اشاره کرد.
سي و سه پل به‌عنوان طولاني‌ترين پل روي زاينده‌رود شناخته مي‌شود.پل سي و سه پل يا پل الله‌وردي خان با قدمتي که به دوران حکومت شاه عباس اول صفوي بازمي‌گردد، با نظارت و هزينه‌ سردار معروف صفوي، الله‌وردي خان، روي زاينده‌رود ساخته شد.
 معمار سي‌ و سه‌ پل نيز استاد حسين بنا اصفهاني بود که پسر او شاهکارهايي نظير مسجد شيخ لطف‌الله را ساخته است.براي ساخت اين پل از مصالحي مانند سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌ کرده‌اند.
برخي  کارشناسان بر اين باور هستند که عدد ?? مربوط به آناهيتا، الهه آب است و اين پل در واقع نمادي از آناهيتا، الهه آب بوده است.
سي و سه پل در ابتداي جنوبي خيابان چهارباغ بالا از يک سو و ابتداي شمالي خيابان چهارباغ عباسي (ميدان انقلاب) در ديگر سو واقع شده است.
عمارت عالي قاپو
کاخ عالي قاپو از زيباترين بناهاي تاريخي به جا مانده از دوران حکومت صفويان  است در گذشته از عمارت عالي قاپو با نام‌هاي «دولتخانه مبارکه نقش جهان» و «قصر دولتخانه» نيز ياد مي‌کردند.کاخ عالي قاپو با معماري زيبا بر پايه چوب، از بزرگ‌ترين و باشکوه‌ترين بناهاي زمان خود به شمار مي‌رفته 
کلمه عالي قاپو از دو بخش عالي و قاپو تشکيل شده است که در کنار هم، به زبان ترکي، معناي «درگاه بلند» يا «سر در بلند» مي‌دهند.   شاه عباس اول صفوي، به‌منظور نشان دادن قدرت و شکوه دولت خود، دستور به ساخت عمارت عالي قاپو داد. جلسات مهم حکومتي، استقبال از مهمانان خارجي و مراسم دولتي در اين کاخ برگزار مي‌شد؛
کاخ عالي قاپو را با عنوان بلندترين کاخ عهد صفوي مي‌شناسند که با پلکاني باريک از طبقه همکف به طبقات بالاتر مي‌رسد
قدمت عمارت عالي قاپو به حکومت صفويان در ايران باز مي‌گردد، زماني که اصفهان پايتخت فرماندهي بود
پيش از تغيير پايتخت در دوره صفويان، بنايي به همين نام در شهر قزوين، محل استقرار صفويان وجود داشت؛ به همين دليل و به اعتقاد مورخان، کاخ عالي قاپوي اصفهان نمونه مجلل‌تر از کاخ عالي قاپو در خيابان سپه قزوين است که شاه عباس اول به‌منظور نشان دادن عظمت دولت خود و اقتدارش تصميم به ساخت آن گرفت.
آنچه در نماي ساختمان عالي قاپو در نگاه اول جلب نظر مي‌کند، ايوان بزرگ با ستون‌هاي بلند چوبي است.
از برجسته‌ترين بخش‌هاي معماري در کاخ عالي قاپو مي‌توان به معماري تالار موسيقي در طبقه آخر اشاره کرد.
کاخ عالي قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربي ميدان نقش جهان قرار دارد
ميدان نقش جهان
ميدان نقش جهان دومين ميدان تاريخي جهان و مجموعه برجسته در ايران و جهان است.در ساخت اين ميدان از ميدان عتيق که ميداني قديمي در اصفهان بود، الگوبرداري شده است.
شاه عباس صفوي با هدف گسترش شهر به‌سمت قسمت جنوبي آن در حاشيه زاينده‌رود، با به کار گماشتن معماران ماهري مانند استاد محمدرضا و علي اکبر اصفهاني، بناي اوليه اين ميدان را پايه‌گذاري کرد. 
در طراحي و ساخت اين ميدان از سبک معماري ميدان ايراني الهام گرفته شده است که از نمونه‌هاي برجسته آن مي‌توان به ميدان عتيق اصفهان، ميدان امير چخماق يزد، ميدان شاه قزوين و ميدان صاحب آباد قزوين اشاره کرد.
در زمان آخرين پادشاهان صفوي، شاه سليمان و شاه سلطان حسين، ميدان نقش جهان شکوه خود را از دست داد 
در زمان حکومت پهلوي اول، رضاخان شروع به بازسازي بناهاي تاريخي و حجره‌هاي اطراف نقش جهان کرد و رونق اقتصادي به بازار نقش جهان برگشت. در زمان رضاخان، اين ميدان درفهرست  آثار تاريخي ايران به ثبت رسيد
ميدان نقش جهان امروزه نيز از بزرگ‌ترين ميدان‌هاي جهان است و همچنين از قديمي‌ترين ميدان چوگان جهان است
هنرمندان و دانشمنداني همچون شيخ بهايي، استاد علي اکبر اصفهاني و استاد محمدرضا اصفهاني خالق اين ميدان و بناهاي پيرامون آن بودند.
مسجد جامع يا مسجد جمعه اصفهان
مسجد جمعه اصفهان، از قديمي‌ترين مجموعه معماري مذهبي در ايران است. قديمي‌ترين بناي تاريخي اصفهان را بايد مسجد جمعه يا مسجد جامع اصفهان تلقي کرد. سيماي فعلي مسجد عمدتا مربوط به اقدامات دوره سلجوقي است؛ اما تعميرات و الحاقات آن به دوران‌ بعد، به‌خصوص عصر صفويان مربوط مي‌شود.
در شمال ايوان استاد، شبستان کوچکي واقع شده است که زيباترين محراب گچبري مسجد را دارد. اين شبستان که با نام مسجد الجايتو نيز شناخته مي‌شود، داراي محرابي است که به مثابه گوهري تابناک از هنر ايراني در جهان از شهرتي عظيم برخوردار است.
مسجد جامع اصفهان در ميدان قيام، خيابان علامه مجلسي واقع شده است
پل خواجو
پل خواجو اصفهان در شرق سي‌وسه‌پل قرار دارد و از نظر استحکام، تقارن و سبک معماري، يکي از پل‌هاي منحصربه‌فرد ايران به‌حساب مي‌آيد. اين پل در عصر صفوي به‌عنوان يکي از زيباترين پل‌هاي دنيا محسوب مي‌شد و به‌خاطر معماري و تزيينات کاشي‌کاري به کار رفته در آن، از ساير پل‌هاي زاينده‌رود معروف‌تر است.
پل خواجو روي رودخانه زاينده‌رود در شهر اصفهان قرار گرفته است اين پل در انتهاي جنوبي چهارباغ خواجو و در انتهاي شرقي خيابان کمال الدين اسماعيل اصفهاني خودنمايي مي‌کند.
شاه عباس دوم صفوي در سال ???? هجري قمري دستور ساخت پل خواجو را روي بقاياي پل حسن بيک از دوره تيموري داد
کتيبه‌اي در بخش جنوبى پل وجود دارد که نشان مي‌دهد پل خواجو در زمان سلطنت ناصرالدين شاه قاجار در سال ???? هجرى مرمت شده است.
پل خواجو را با نام‌هاي ديگري همچون بابا رکن‌الدين، گبرها، حسن‌آباد، شيراز و پل شاهي نيز مي‌ناميدند. 
پل خواجو يک شاهکار معماري از عصر صفويه به شمار مي‌رود که در ساخت آن از مصالحي همچون آجر، ‌سنگ و ساروج استفاده شده است.
جالب است بدانيد که پل خواجو، يک پل مردانه بوده است و زنان حق عبور از آن را نداشته‌‌اند.
در دو سوي پل خواجو شيرهاي سنگي زيبائي به چشم مي‌خورد که اگر در کنار يکي از شيرها بايستيد و به چشم شير مقابل نگاه کنيد، چشم آن شير مي‌درخشد. برخي بر اين عقيده‌اند که اين دو شير سنگي نمادي از سپاهيان بختياري هستند که با شجاعت از اصفهان و زاينده‌رود حراست مي‌کنند.
شمع پل خواجو: اين شمع از جذابيت‌هاي جالب پل خواجو است که اگر در زاويه ?? درجه از سمت شرقي بيرون پل به دهانه‌هاي پايين پل بنگريد، شاهد آن خواهيد بود که در اثر تداخل دهانه‌ها به وجود مي‌آيد. اين شمع‌ مخصوصا در زمان غروب آفتاب بسيار ديدني و زيبا است.
ويژگي‌هايي که پل خواجو را از ساير پل‌هاي اصفهان و همين طور سي و سه پل متمايز مي‌کند، عبارت‌اند از وجود فضاهاي معماري در پل، تزيينات کاشي‌کاري و نقاشي و عملکرد تبديل پل به سد.
کلیسای وانک
کلیسای وانک مانند نگینی درخشان در مرکز شهر اصفهان است.کلیسای وانک بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کلیسای ایران به شمار می‌رود و هم‌چنان کلیسای جامع ارامنه اصفهان است. این کلیسا با نام «آمناپرکیچ» نیز درجهان شناخته می‌شود و یکی از ۱۳ کلیسای باقی‌مانده در محله جلفای اصفهان از قرن ۱۷ میلادی است. وانک در زبان ارمنی به‌معنای صومعه است.
در طول سال‌‌های بعد نخستین چاپخانه با ماشین چاپ در ایران و خاورمیانه، در حیاط این کلیسا تاسیس شد.از مهم‌ترین خصوصیات کلیسای وانک که نظر همه را جلب می‌کند، تاثیر برجسته آثار هنری در این کلیسا است
قدمت کلیسای وانک به سال ۱۶۰۶ باز می‌گردد؛ اما در آن زمان کلیسایی کوچک به نام هاکوب در قسمتی از بنای کنونی بود
در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخت بنای اصلی کلیسا را آغاز کردند که تقریبا همین بنای امروزی است.
در معماری بیشتر کلیساها از سنگ برای ساخت بنا استفاده می‌کردند اما در کلیسای وانک آجر به‌جای سنگ استفاده شده است. در میان بافت آجری دیوارها کاشی‌هایی با تصویر فرشته‌های بالدار دیده می‌شوند.سبک معماری گنبد بزرگ کاملا به معماری گنبد مساجد شباهت دارد، در حالی که گنبد کلیساهای سنتی مخروطی شکل است
در میدان روبه‌روی کلیسای وانک مجسمه‌ای تمام قد با عبایی بر دوش به چشم می‌خورد که یک دستش روی چند کتاب است و به ابزاری کوچک در دست دیگرش نگاه می‌کند. این مجسمه مربوط به خاچاطور کساراتسی، اسقف اعظم ارامنه که موسس اولین چاپخانه در ایران نیز بوده است.
از برجسته‌ترین آثار موزه وانک، تار موی دختری ۱۸ ساله با جمله‌ای نوشته شده از تورات روی آن است
کاخ چهل ستون اصفهان
کاخ چهل ستون یکی از نمونه‌ باغ‌های سلطنتی به جامانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است 
در حال حاضر، آب باغ از چاهی عمیق تامین می‌شود. پوشش گیاهی باغ چهلستون در حال حاضر عبارت است از درختان کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و عرعر. 
ایوان اصلی کاخ چهلستون بر بیست ستون استوار است. بسیاری از محققان وجه تسمیه کاخ را انعکاس بیست ستون روی استخر زیبا و بزرگ عمارت می‌دانند
بنای تالار چهلستون را به شاه‌ عباس دوم نسبت می دهند
یكی از برنامه‌های شهری دوره شاه‌ عباس اول، پس‌ از انتخاب اصفهان به‌‌عنوان پایتخت احداث خیابان زیبا و طویل چهارباغ و باغ‌های متعدد پیرامون آن بود. از جمله این باغ‌ها می‌توان به باغ خرگاه، باغ بلبل، باغ هشت‌ بهشت، باغ فتح‌آباد، باغ كاج، باغ نسترن، باغ خلعت، باغ انگورستان اشاره کرد.
امروزه به‌ جز باغ هشت‌ بهشت و باغ چهلستون، سایر باغ‌ها از بین رفته‌اند و تنها نامی از آن‌ها باقی است.
معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است  ستون‌های این ایوان هشت‌ضلعی از جنس چوب چنار و کاج است. چهارستون وسط روی چهار شیرسنگی قرار دارد. 
کاخ چهلستون در شرق خیابان چهارباغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌ جهان قرار دارد.
مسجد شیخ لطف الله
مسجد شیخ لطف الله که در میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد،  و با معماری، کاشی‌کاری و تزیینات فوق‌العاده، زیباترین و بهترین جلوه‌های هنر دوره صفوی را به نمایش می‌گذارد
استاد محمدرضا اصفهانی یکی از مشهورترین معماران عصر صفوی بود که توانست سبک معماری اصفهانی را به زیبایی هرچه تمام‌تر در این محل اجرا کند. طبق اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، این اثر هنری به‌عنوان یکی از هفت عجایب ناشناخته و برترین سازه‌های دیدنی جهان به شمار می‌رود.
مسجد شیخ‌ لطف‌ الله تفاوت‌های زیادی با سایر مساجد ایرانی دارد؛ به‌طوری که نه‌تنها مناره ندارد؛ بلکه در آن از حیاط چهار ایوانی هم خبری نیست که همین موضوع بر اختصاصی‌بودن مسجد شیخ لطف الله صحه می‌گذارد
یکی از شاخصه‌هایی که در اکثر مساجد اصفهان وجود دارد، انعکاس هفت باره صدا است؛ موضوعی که در مسجد شیخ‌ لطف‌ الله نیز صدق می‌کند 
شاه عباس دستور ساخت مسجد شیخ لطف الله را داد و به این ترتیب روی خرابه مسجدی که در این محل قرار داشت، بنیان مسجد جدیدی گذاشته شد. محمدرضا اصفهانی مسئولیت ساخت این مسجد را به عهده گرفت که توانست در مدت‌زمان ۱۸ سال ساختمانی حیرت‌انگیز بسازد. مسجد شیخ لطف الله فقط مختص شاه عباس و خانواده سلطنتی بود و مردم عادی اجازه ورود به آن را نداشتند.
شبستان اصلی مسجد شیخ لطف الله را می‌توان نقطه اوج شکوه و زیبایی این مسجد دانست که شما را مبهوت هنر و معنویت خود می‌کند. این شبستان به‌شکل یک مربع با اضلاع ۱۹ متر است و پس از اینکه از زمین فاصله می‌گیرد و بالاتر می‌رود، به هشت ضلعی تبدیل می‌شود و وقتی به ساقه گنبد می‌رسد، به دایره تغییر شکل می‌دهد. این تبدیل پلان از مربع به دایره جزو ویژگی‌های مهم معماری مسجد شیخ لطف الله است که از دوره ساسانی به یادگار مانده است
نقش طاووس از جالب‌ترین بخش‌های داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله است
کاخ هشت ‌بهشت
کاخ هشت بهشت یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود.این کاخ را با نام‌های دیگری نظیر هشت به هشت و هشت در بهشت نیز می‌شناسند.
ساخت كاخ هشت بهشت با سومین سال سلطنت شاه سلیمان صفوی به اتمام رسید و نمونه‌ای از عالی‌ترین کاخ‌های نشیمن دوران صفویه است
عمارت هشت بهشت در دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و حکومت ظل السلطان بر اصفهان به مدرسه همایونی تبدیل شد. 
کاخ هشت‌ بهشت در پارک شهید رجایی، در خیابان باغ گلدسته واقع‌ شده است.
بازار قیصریه اصفهان
بازار قیصریه یکی از معروف‌ترین بازارهای تاریخی ایران و جاهای دیدنی اصفهان است و به بازار شاهى نیز شهرت دارد.
 بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی به شمار می‌آید. این بازار از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مرکز خریدوفروش در دوران صفویه بوده است.
علت شهرت سردر بازار قیصریه،برای اینکه یکی از نفیس‌ترین نقاشی‌های مربوط به دوران صفویه را نشان می‌دهد و با کاشی‌کاری‌های مجلل آراسته شده است.
منارجنبان اصفهان
بر اساس مدارک موجود، منار‌جنبان اصفهان در دوران فرمانروایی فردی بنام محمد خدابنده اولجایتو، در شهر اصفهان ساخته شد و میزبان مدفن عمو عبدالله‌بن‌محمود صقلابی، یکی از عارفان خداپرست است. از همین رو منارجنبان را با نام آرامگاه شیخ امیرعبدالله نیز می‌شناسند
عمارت تک ایوانی منارجنبان را در دوره ایلخانی ساخته‌اند. طبق مدارک موجود، این بنا به روش مغول ساخته شده
بعضی از مناره‌ها در ایران با وجود استحکام بالا، در جای خود تکان می‌خورند و به همین دلیل به آن‌ها منارجنبان می‌گویند. یکی از این مناره‌های جذاب و دیدنی، منارجنبان‌ اصفهان است 
با تکان یکی از مناره‌ها، مناره دوم و دیگر بخش‌های بنا نیز می‌لرزد و این همان ویژگی منحصر‌به‌فردی است که این مجموعه تاریخی را به یکی از جاذبه‌های اصفهان تبدیل کرده است. 
آکواریوم ناروژان اصفهان
این آکواریوم در پارک ناژوان اصفهان قرار دارد.
شهروندان می‌توانند در کنار و بالای سر خود زیباترین و کمیاب‌ترین گونه‌های دریایی را ببینند و بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند. همچنین کودکان می‌توانند به گونه‌های مختلفی از آبزیان غذا بدهند و آن‌ها را لمس بکنند.
این آکواریوم از جاهای دیدنی اصفهان و نخستین آکواریوم وسیع کشور به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت اقیانوس آکواریوم ترکیه و شهرداری اصفهان به بهره‌برداری رسیده است.
آرامگاه صائب تبریزی
آرامگاه صائب تبریزی در قلب خیابانی با نام صائب و در باغ تکیه قرار دارد. 
او  روزگاری ملک‌الشعرای دربار بود. پس از مرگ او، مدت‌ها قبر وی ناشناخته ماند و نهایتا در قرن اخیر، کشف و بنای زیبایی برای آن ساخته شد. این مقبره با قدمتی که به دوره پهلوی بازمی‌گردد، در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۵۵ با شماره ثبتی ۱۳۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 
 این شاعر برجسته در اصفهان درگذشت و در باغ شخصی خود به نام تکیه، به خاک سپرده شد.قبر این شاعر نامی در زمان پهلوی کشف شد
معماری آرامگاه از معماری دوران صفویه الهام گرفته شده است سنگ مزار صائب سنگ مرمر یک‌پارچه‌ یزدی است که سنگ مزار قدیمی را در وسط آن جاسازی کرده‌اند. سنگ اصلی مزار که دو نیم شده است، کتیبه‌ای از یک مطلع و یک غزل از صائب به خط محمد صالح، خوشنویس عصر صفوی، دارد. 
 

توقف تولید ۴۰۵، سمند و تیبا در سال آینده پست قبلی
توقف تولید ۴۰۵، سمند و تیبا در سال آینده
سخن مرد ثرتمند پست بعدی
سخن مرد ثرتمند

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

ارسال دیدگاه

می خواهید دیدگاه خود را ارسال کنید؟ وارد حساب کاربری خود شوید

جستجو در مطالب

ثبت آگهی

ads
باپلیکیشن آگهی آریا
.