در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...




پشتیبانی پشتیبانی

سمنان ،سفر به شهمیرزاد بهشت کویر ایران


استان سمنان
کویر، جنگل، مناطق خشک و بیابانی، مناطق سرسبز و جمیع اضداد طبیعت را یک‌جا می‌توان در مسافتی به ابعاد ٢٠ کیلومتر مربع در استان سمنان مشاهده کرد.
طبیعت بکر و دست‌نخورده استان سمنان به تنهایی در شهرستان‌های این استان نیز جالب توجه است، به‌طوری‌که با سفر به شهر سمنان و سپس به شهمیرزادکه به بهشت کویر ایران معروف است  و مهدیشهر می‌توان تجربه دو آب و هوای متفاوت را با طی کمتر از ٢٠ کیلومتر داشت.
دامغان از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای پارتی ایران در استان سمنان است که سر راه جاده ابریشم قرار گرفته و از گذشته‌های دور تا به امروز مسیر گذر از غرب به شرق بوده است.
در شهرستان شاهرود نیز که «جنگل ابر» آن زبانزد همه است، می‌توان در مناطق رضاآباد و خارتوران، طی مسیر در مناطق کویری را تجربه کرد. استان سمنان دارای بیش از هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده است که ٧١٨ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است.
این استان گواهی بر قدمت و تاریخ غنی این منطقه را دارد مکان‌های تاریخی 
چشمه علی دامغان
سمنان و شهر دامغان بسیار مورد توجه پادشاهان قاجار بوده‌اند؛ به همین دلیل آغامحمدخان و فتحعلی‌شاه قاجار اقدام به ساخت عمارتی در این منطقه کردند که تا به امروز برجای مانده است. این مجموعه که با نام چشمه علی شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دامغان محسوب می‌شود.
 شهر دامغان در واقع زادگاه فتحعلی شاه بوده او در مولودخانه دامغان به دنیا آمد و به این شهر بسیار سفر داشت که دستور ساخت این عمارت را داد
در گذشته به‌دلیل وجود چندین مجرای آب در این باغ به آن «عالی بولاغ» یا «هزار چشمه» می‌گفتند.
چشمه علی دارای دو دریاچه است که یکی در شمال و دیگری در جنوب عمارت فتحعلی شاه قرار دارد  در حال حاضر مدیریت چشمه‌علی به عهده‌ی شهرداری کلاته رودبار است
جنگل ابر
این جنگل بازمانده‌ای از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است که در مرز دو اقلیم متفاوت، بین سمنان و گلستان قرار دارد.جنگل ابر یکی از جاذبه‌های طبیعی و از فوق‌العاده‌ترین دیدنی های شاهرود است و جایی است که انگار آسمان به زمین نزدیک شده است
جنگل ابر یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شود که چهل میلیون سال قدمت دارد و بازمانده جنگل هیرکانی است
جنگل ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در بخش بسطام و دهستان خرقان قرار دارد.
دیدنی‌های جنگل ابر
آبشار آلوچال،آبشار شُرشُر،دالان بهشت،قلعه ماران
بهترین زمان دیدن جنگل ابر نیمه اول سال است
برج چهل دختر
«برج چهل دختر» بنایی که با گذشت بیش از هزار سال همچنان محکم و استوار قد برافراشته و در مقایسه با دیگر آثار تاریخی، خسارت و آسیب کم‌تری را به خود دیده است. برج، درست در مرکز شهر دامغان و در محوطه‌ امامزادگان «محمد و جعفر» قرار دارد
برج چهل دختر ابتدا با خشت خام و پس از گذشت زمان دوباره از نو ساخته شده است برج چهل دختران به گونه‌ای ساخته شده است که با گذشت ۱۱ قرن از ساخت هیچ بلای طبیعی آن را تخریب نکرده است
و برفراز آن کتیبه‌ای ساخته شده از گچ مشاهده می‌شود. کتیبه به خط کوفی است و به نظر می‌رسد که روی آن، نام بانی را حک کرده‌اند و آجرهای برج چهل دختر به قدری ماهرانه و ظریفانه روی همدیگر قرار گرفته است که گویی در ساخت آن از ملاتی استفاده نشده است.
برج طغرل دامغان
برج طغرل که با نام‌های برج معصوم‌‌زاده و برج مهماندوست نیز شناخته می‌ شود، ودر بخش جنوبی روستای مهماندوست قرار دارد. با قدمتی که به دوره سلجوقی بازمی‌گردد، اهمیت این سازه بیشتر به‌خاطر داشتن طاقنما و قطار مقرنس آجرکاری است
آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی
بدون شک شیخ یکی از تأثیرگذارترین افراد در زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایرانی بوده است، او از انگشت‌شمار پیرانی است که پیرو حکمت خسروانی بوده است. از مریدان و شاگردان نامدار او خواجه عبدالله انصاری بوده است
قلعه دولت آباد دامغان
قلعه دولت آباد دامغان از آثار تاریخی و جاهای دیدنی دامغان است و قدمت آن به اواخر دوره صفوی - اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. برخی از بخش‌‌های قلعه شامل خانه‌های خشتی، شاه‌نشین، بادگیر و برج دیدبانی می‌شود که قسمت‌های زیادی از آن‌ها بر اثر مرور زمان از بین رفته‌اند.
دروازه ارگ
دروازه ارگ سمنان دروازه‌ی شمالی و تنها اثر باقی مانده از ارگ سمنان است. قدمت این بنا در دوران قاجار و در دوران بهمن میرزای بهاالدین، فرزند فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. در این بنا کتیبه‌ای وجود دارد که بنا به آنچه در آن نوشته شده، این ساختمان در سال ۱۳۰۲ هجری قمری، در زمان سلطنت ناصر‌الدین شاه قاجار و حکمرانی انوشیروان میرزا، حمکران دامغان، شاهرود و بسطام به پایان رسیده است.
بازار سمنان
بازار سمنان در دوران قاجار ساخته شده است و در خیابان امام، خیابان شهدا قرار دارد. طول این بازار حدود ۱۶۰۰ متر است و حدود ۱۸۰ سال قبل، در آغاز دوران سلطنت قاجاریان ساخته شده است. معماری این بازار به سبک معماری کهن ایرانی، با سقف‌های خشتی و آجری و متناسب با شرایط آب و هوایی خاص منطقه‌ی کویری است. این بازار تا به امروز، بزرگترین مرکز خرید و فروش کالاهای تجاری در سمنان بوده است
مسجد تاریخانه دامغان
این مسجد که نمونه‌ی بسیار زیبا و کاملی از مساجد قرون اولیه‌ی اسلامی در ایران است بعد از مسجد فهرج یزد که قدیمی‌ترین مسجد ایران و مربوط به صدر اسلام (نیمه‌ی قرن اول هجری) است، از نظر قدمت دومین جایگاه را در بین مساجد کهن ایران‌ زمین دارد.
مسجد تاریخانه در خیابان ایستگاه راه‌آهن شهر دامغان واقع شده است.البته نام دیگر این مسجد، مسجد چهل‌ستون است. در متون تاریخی به مکان‌هایی که تعداد زیادی ستون داشته‌اند، چهل‌ستون می‌گفتند
نکته‌ حائز اهمیت از حیث تاریخی این است که مسجد تاریخانه به همراه مسجد جامعه نائین و مسجد فهرج یزد، اولین مسجدهایی هستند که در آنها مناره ساخته شده است.
دسترسی به قسمت فوقانی مناره از داخل آن و توسط ۸۶ پله امکان‌پذیر است. از دیگر ویژگی‌های این مناره، کتیبه‌ای به خط کوفی و به عرض ۱.۵ متر را می‌توان نام برد که در ارتفاع ۶ متری آن خودنمایی می‌کند.
جنگل اولنگ
جنگل اولنگ، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است که در ۵۰ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد به دلیل خطه‌ای که در آن واقع‌شده است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، جنگل اولنگ را می‌توان بهشتی در دل شاهرود دانست.
از گیاهان درختی این جنگل می‌توان بلوط، ممرز افرا، یردار، توسکا، آزاد داغداغان و از گیاهان مرتعی گونه‌های، چوبک، اسپرس، دم‌روباهی، آویشن و شبدر را نام برد.
آنچه به اهمیت این منطقه افزوده، تعداد روزهای یخبندان است. به استناد گزارش‌های هواشناسی، تعداد روزهای یخبندان در این منطقه ۹۸ روز است. اغلب بارش منطقه در فصل زمستان به‌صورت برف و در فصل بهار به‌صورت باران است
کویر ریگ جن 
به کویر ریگ جن، مثلث برمودای ایران هم می گویند. یکی از بدترین اتفاقاتی که مخصوصا برای گردشگران ناوارد می تواند بیفتد، فرو رفتن در گل و لای است که به راحتی انسان را می کشد. 
این منطقه ی وسیع و پهناور هیچ گونه چاه آب و یا منبع آبی ندارد و به همین دلیل هیچ وقت برای کاروان ها مورد علاقه نبوده است،  با این وجود گردشگران ماجراجو، این منطقه را دوست دارند و در این چند سال به جز گردشگران، محققان زیادی به آن رفته اند.
کویر ریگ جن سومین ریگ زار بزرگ ایران است.
شهمیرزاد
 شهمیرزاد بهشت ایران ! منطقه ای بسیار خوش آب و هوا است استان سمنان از گرم ترین استان های کشورمان محسوب شده و نام این استان بیش تر با کویر عجین شده است. وجود طبیعتی بکر و جنگلی در فاصله 20 دقیقه ای از مرکز سمنان، برای هر گردشگری جذاب است.
شهمیرزاد، دارای پوشش گیاهی سرسبز و طبیعتی بسیار زیبا است.این شهر، دارای چشمه های بی نظیری است که از دیواره های البرز جوشیده و جاری می گردد. آب های این چشمه ها از بهترین آب های معدنی به حساب می آید.
یکی از مهم ترین منابع درآمدی مردم، باغ های منطقه کوهستانی است. گردوی شهمیرزاد ایران به عنوان نخستین گزینه کشاورزی و باغداری در این شهر محسوب شده و بسیار با کیفیت است.
از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری شهمیرزاد می توان به قلعه‌های تاریخی شیر قلعه اشاره کرد

از فردا اطلاعات واریز سود سهام عدالت به بانک ها ارسال می شود پست قبلی
از فردا اطلاعات واریز سود سهام عدالت به بانک ها ارسال می شود
یزد اولین شهر خشتی ودومین شهر تاریخی جهان،سفر به یادماندنی پست بعدی
یزد اولین شهر خشتی ودومین شهر تاریخی جهان،سفر به یادماندنی

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

ارسال دیدگاه

می خواهید دیدگاه خود را ارسال کنید؟ وارد حساب کاربری خود شوید

جستجو در مطالب

ثبت آگهی

ads
باپلیکیشن آگهی آریا
.