در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...




پشتیبانی پشتیبانی

کرمان پهناورترین استان،با جاذبه های زیبا بهترین مقصد برای سفر بهاری


کرمان، پهناور ترین استان ایران
 استان کرمان، یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مناطق گردشگری ایران است که با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود، سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به‌سمت خود می‌کشاند و بهترین شهر ایران برای مسافرت در بهار است که مکان های تاریخی، کویر زیبا و حیرت انگیز، جاذبه های طبیعی را با هم دارد.
استان کرمان از قدیمی‌ترین شهرهای فلات ایران و پهناورترين استان ايران است، همچنین سومين شهر مرتفع كشور پس از شهرکرد و یاسوج محسوب می‌شود،معدن تیتانیوم کرمان تنها معدن از این فلز در ایران است 
انواع شیرینی‌های سنتی کرمان شامل کلمپه، کماچ‌سن، خرمابریز، حاج‌بادام، پسته، نارگیل، سوهان زرندی، قطاب و برشتوک است.
مهم‌ترين محصولات باغی آن عبارت‌اند از پسته، خرما، مركبات و ميوه‌های خشک مانند گردو و بادام.
 آسیاب بادی کرمان، بزرگ‌ترین سازه‌ی آسیاب بادی خاورمیانه است که کاربری تشریفاتی دارد.
از مکان های تاریخی میتوانید مجموعه گنجعلی‌خان، حمام وکیل، گنبد جبلیه، ارگ بم، ارگ راین، باغ شازده ماهان، باغ فتح آباد، موزه هنرهای معاصر صنعتی، کتابخانه ملی کرمان، یخدان مویدی و آتشکده آناهیتا دیدن کنید.
از جاذبه های طبیعی میتوانید آبشارهای سیمک، پیست اسکی سیرچ ، گندم بریان که یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های دنیاست، دریاچه مخرگه، کوه ایوب و غار ایوب دیدن کنید. هنگام رفتن به کرمان کویر شهداد را از دست ندهید. لذت دیدن ستاره ها در این کویر وصف ناپدیر است.

حمام گنجعلی خان (موزه مردم شناسی کرمان)
این حمام  از یادگاری‌های دوره صفویه است حمام گنجعلی خان موسوم به موزه مردم‌شناسی در میدان گنجعلی خان شهر کرمان قرار دارد.
آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بازار بزرگ کرمان، میدان گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان در دوره‌ صفوی و به دستور گنجعلی خان، حاکم وقت کرمان ساخته شد گنجعلی خان این میدان را از چهار طرف با بناهای اختصاصی شامل مدرسه، مسجد، بازار و حمام، چهارسوق، آب‌انبار و ضرابخانه محصور کرد و مجموعه‌ای عالی به وجود آورد
معمار و طراح حمام گنجعلی خان، شخصی به‌ نام استاد سلطان محمد، معمار یزدی بود. همچنین، به نظر می‌رسد این اثر تاریخی توسط علیمردان خان، پسر گنجعلی خان تکمیل شده و به شکل امروزی خود درآمده است
 بخش‌های مختلف حمام گنجعلی خان
ورودی و سردر
ورودی و سردر حمام یکی از زیباترین بخش‌های حمام است که با آجرهای ساده و نیلی، حاشیه‌ای از سنگ مرمر، نقاشی‌ها و مقرنس‌بندی خودنمایی می‌کنند.
دالان و هشتی
پس از سردر، راهرویی قرار دارد که به‌صورت غیرمستقیم کشیده شده است تا از یک سو مانع دید به درون حمام شود و از سوی دیگر، گرمای آن را حفظ کند. این دالان به یک هشتی کوچک می‌رسد. هشتی، فضایی سرپوشیده است که بعد از ورودی قرار دارد.
رختکن و میان در
رختکن از فضاهای اصلی بنا است که با نام سربینه نیز شناخته می‌شود. دور رختکن، ۶ غرفه برای نشستن و تعویض لباس تعبیه شده است که هر یک نور مخصوص خود را دارند. هر غرفه به یک طبقه از اجتماع اختصاص داشت که بر اساس تقسیمات آن دوران شامل سادات، روحانیون، خان‌ها، اعیان‌‌ها، بازاری‌ها و رعایا می‌شد.
فضای واسطه
در رختکن، راهروی طولانی و زاویه‌داری وجود دارد که از آن به‌عنوان فضای واسطه میان رختکن و گرمخانه استفاده می‌شد وسکوهایی در دو طرف آن قرار دارد. روی این سکوها ظروفی همچون تشت، تاس و وسایلی مانند لنگ، سدر، حنا، سینی‌های قدیمی، شانه‌های سنتی، آینه‌های مختلف، سنگ پاهای قدیمی و... گذاشته شده است.
گرمخانه و خزینه
گرمخانه مستطیل شکل و دارای یک حوض آب سرد با طاقی شبیه خیمه است و در آن کاشی‌کاری و گچ‌بری دیده می‌شود. سیستم کانال‌کشی آب و فواره‌های حوض بسیار دقیق و بی‌نقص طراحی شده‌اند که از عجایب معماری حمام به حساب می‌آیند. 
سنگ یکپارچه‌ای با ضخامت ۱۰ سانتی متر در این بخش وجود دارد و به‌حدی شفاف است که نور را به داخل حمام انتقال می‌دهد. افراد داخل حمام از روی این سنگ موقعیت زمانی را تشخیص می‌دادند و اصطلاحا به آن سنگ ساعت زمان می‌گفتند.
در نمای سردر حمام نقاشی‌هایی وجود دارد که ظاهرا کاری از استاد میرزا شکراله هستند. در این قسمت، کتیبه‌‌ای روی سنگ مرمر به چشم می‌خورد که شعری به خط نستعلیق بر آن نگاشته شده است و مصرع آخر آن با رمزگشایی حروف ابجد، سال اتمام بنا را نشان می‌دهد:
کسی نداده نشان در جهان چنین حمام (سال ۱۰۲۰ ه. ق)
کلوت شهداد 
کلوت (با اصطلاح علمی یاردانگ) نام عارضه‌ای طبیعی است که در مناطق خشک دنیا از قبیل ایران، آمریکا، چاد، مصر و پرو درسطح وسیعی گسترش یافته‌‌‌ و به برجستگی‌های بین شیارهای یو شکل در نواحی بیابانی ااست.
کلوت‌های شهداد از شگفتی‌های طبیعی استان کرمان است؛ سازه‌هایی فراموش‌ناشدنی که وقتی از دور به آن‌ها می‌نگرید، شهری باستانی و متروک را یادآور می‌شود.
کلوت شهداد ابرشهری کلوخی است و در دل کویر لوت قرار دارد بررسی‌های تخصصی روی آثار مکشوف، حکایت از تعلق آن‌ها به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد دارد. نکته مهم در این کشف، یافتن آثار از لابه‌لای تشکیلات رسی و نمکی تشکیل‌دهنده کویر لوت است؛ بدین معنی که کویری شدن این منطقه در زمان‌های باستانی شکل گرفته 
کویر کلوت‌ شهداد را گرم‌ترین نقطه زمین است  این منطقه در بین زمین‌شناسان به یکی از «قطب‌های گرمایی زمین» معروف است.
دیدنی‌های کلوت شهداد 
رود شور:‌ رود شور تنها رود دائمی است که در اعماق کویر لوت جریان دارد و در طول سال پر آب است. رود شور از کوه‌‌های شمال غرب بیرجند سرچشمه می‌گیرد. این رود که از شور‌ترین آب‌‌های جهان است
پلی گون‌ها: پلی‌گون‌ها از دیگر پدیده‌های موجود در نزدیکی کلوت‌های شهداد هستند. ۶ ضلعی‌های نمکی ایجاد شده کویر به پلی‌گون مشهور هستند که در اطراف دریاچه نمکی وجود دارند.
نمکزار: در کویر شهداد، ۱۰۰ هکتار نمک‌زار به‌شکل جوشش تخم مرغی وجود دارد که در هیچ جاى دنیا مشابه آن نیست.
آدرس: استان کرمان، جاده قدیم کرمان بم، جاده سیرچ، جاده شهداد
ارگ بم
این سازه تا قبل از زلزله سال ۱۳۸۲ بم، بزرگ‌ترین سازه خشتی دنیا به حساب می‌آمد. ارگ بم، شهری باستانی با مجموعه‌ای از ساختمان‌های بلند است و شامل دو بخش رعیت‌نشین و حکومتی می‌شود که هر یک سازه‌ها و کارکرد خاص خود را داشته‌اند. 
ارگ تاریخی بم قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال دارد و نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ایران داشته و بارها مانع از گزند متجاوزان به ایران شده است.
ارگ بم در جنوب شرقی ایران، در شهر بم استان کرمان قرار دارد. این بنای کهن در شمال رودخانه‌ پشت‌رود و بر بالای صخره‌ای وسیع ساخته شده است؛ به‌طوری که شهر بم و دیوار معروف به شهربست، در جنوب آن قرار دارد 
درباره قدمت ارگ بم حدس‌ و گمان‌های زیادی وجود دارد؛ به‌طوری که برخی آن را به دوره هخامنشی و عده‌ای به دوره اشکانی نسبت می‌دهند. علاوه بر این، قدمت تعداد زیادی از بناهای موجود در آن به دوره تیموری تا قاجار تعلق دارد.طاق ورودی ارگ بم، یادآور سبک دوران ساسانی است و به همین دلیل ساخت آن را به این دوره نسبت می‌دهند.
شکل هندسی قلعه بم به‌صورت مربع مستطیلی است که از دو بخش علیا و سفلا تشکیل می‌شود. در واقع، دو بخشی‌بودن سازه‌ها را می‌توان مهم‌ترین ویژگی‌ معماری این مجموعه دانست که ارگ اصلی و اطراف آن را برای امور حکومتی (بخش علیا) و بخش‌های دیگر را به‌عنوان مناطق رعیت‌نشین (بخش سفلا) در نظر گرفته بودند.
یک سنگ آسیاب بادی متعلق به دوره قاجار در برج جنوب غربی دیده می‌شود که تنها آسیاب بادی در منطقه بم است.
یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارگ بم را می‌توان چهار حصار آن دانست.
مسجد جامع، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازه‌های ارگ است که برای مردم شهر بم اهمیت زیادی داشت و از همین رو در روزهای دوشنبه و جمعه در این مکان شمع روشن و نذر می‌کردند تا نیت‌شان برآورده شود.
یکی از نکته‌های عجیب زندگی در ارگ بم این است که مردم آن روزگار چطور از پس هوای بسیار گرم این منطقه برمی‌آمدند؟ در واقع در معماری هر یک از عمارت‌ها، بادگیری تعبیه شده بود که باد را به درون سازه هدایت و همچون یک کولر طبیعی عمل می‌کرد.
پس از زلزله سال ۱۳۸۲، استخوان‌هایی از دیوار ارگ بم بیرون ریخته شد که بر اساس بررسی‌ها شامل ۶۸ جسد کودک و نوزاد می‌شدند. عمر این اجساد به سال‌های دور برمی‌گردد؛ هرچند پس از زلزله بم مجددا جسد کودکانی در دیوارهای ارگ دفن شده‌اند و به این ترتیب می‌توان دیوارهای ارگ بم را گورستان ایستاده کودکان دانست. طی بررسی‌های انجام شده دو تن از این کودکان دفن شده دارای گیره پلاستیکی بند ناف بودند که نشان‌دهنده ی معاصر بودنشان بود. این طور به نظر می‌رسد که این قلعه از دوران صفوی تا سال‌های اخیر برای دفن اجساد کودکان استفاده می‌شد. آزمایش دی ان ای روی استخوان اجساد نشان داد که این کودکان یک تا ۶ سال سن داشتند و همگی پسر بودند
روی کفن کودکان نقش‌ونگارهایی به چشم می‌خورد که مطابق با قوانین اسلام نیست و ظاهرا در گذشته‌های دور مردمانی با آیین‌های مختلف در ارگ زندگی می‌کردند و از آنجا که غیرمسلمان‌ها نمی‌توانستند جسد مردگان خود را در کنار مسلمانان‌ها دفن کنند، شاید دلیل دفن کودکان در دیوارهای ارگ باشد. 
جالب است بدانید که در شاهنامه فردوسی نیز از ارگ بم یاد شده است.
باغ شاهزاده ماهان
شازده ماهان باغی سرسبز و دل‌نواز در دل کویر و از جاهای دیدنی کرمان است و یکی از ۹ باغ ایرانی و مشهور جهان به شمار می‌رود که در سال ۱۳۹۰ به‌همراه باغ پاسارگاد شیراز به‌عنوان مادر باغ‌های ایرانی، باغ ارم شیراز، باغ چهل ستون اصفهان، باغ فین کاشان، باغ ماهان کرمان، باغ اکبریه بیرجند، باغ دولت آباد یزد، باغ پهلوان پور مهریز یزد و باغ عباس آباد بهشهر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
این باغ تاریخی و سرسبز از دوره قاجار به یادگار باقی‌مانده و فرمان ساخت آن توسط محمدحسن خان، سردار ایروانی و حاکم وقت کرمان صادر شده است
شاهزاده ماهان،همان عبدالحمید میزرا ناصرالدوله فرمانفرمایان، نوه دختری ناصرالدین شاه و حاکم کرمان است که به تکمیل و ساخت‌وساز در این باغ اقدام کرد
باغ شازده ماهان از جاهای دیدنی استان کرمان در دل کویر است و در نزدیکی شهر و در دو کیلومتری شرق شهر ماهان از توابع کرمان قرار دارد. این باغ فرخ‌بخش در دامنه‌ کوه‌های تیگران احداث شده است
روستای صخره ای میمند
روستای میمند کرمان یکی از بزرگ‌ترین معماری دستکند ایران است و برنده نخستین جایزه جهانی ملینا مرکوری است
شیوه زندگی مردمان روستای میمند از گذشته تا به امروز تقریبا به‌شکل سنتی در جریان است. مردمان این روستا کوچ‌نشینانی هستند که با کشاورزی و دامداری روزگار می‌گذرانند و میان اقامتگاه‌های تابستانی و زمستانی خود در فصول مختلف سال در حرکت هستند و میمند سکونت‌گاه زمستانی آن‌ها محسوب می‌شود.
روستای میمند یکی از جاهای دیدنی‌ شهربابک استان کرمان است. این روستا بین شهرهای شهر بابک، سیرجان، رفسنجان و انار قرار گرفته است
قدمت روستای میمند به دو تا سه هزار سال پیش می‌رسد 
مردمان سخت‌کوش این روستا درون کوه و صخره‌ها را کنده و برای خود خانه و مأمنی امن بدون استفاده از هیچ‌گونه ملاتی برپا کرده‌اند. این خانه‌ها که روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل می‌دهند، «کیچه» نام دارند. میمند حدود ۴۰۶ کیچه دارد که مجموع تعداد اتاق‌های آن‌ها به ۲,۵۶۰ می‌رسد
بهترین زمان سفر به روستای میمند فصل بهار و تابستان است
آتشکده زرتشتیان کرمان (موزه مردم شناسی زرتشتیان)
آتشکده و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان بدون هیچ رقیبی تنها موزه مردم‌شناسی جامعه زرتشتیان جهان محسوب می‌شود که بسیار دیدنی و پر مخاطب است. این تنها مزیت آتشکده نیست و زمانی که برای دیدن این مکان می‌روید، به شهادت موبدان و تاریخ‌نویسان، آتشی که در آتش‌دان کهن آن وجود دارد، همان آتش مقدس و پاک چند هزار ساله‌ای است که از معبد ورهرام هندوستان به ایران منتقل شده است.
آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، میدان مشتاقیه، خیابان زریسف (شهدا)، ابتدای خیابان برزو آمیغی 
آتشکده زرتشتیان در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی در زمان حکومت پهلوی بنیان‌ نهاده شد
جمشید خدارحم نرسی آبادی که از تاجران زرتشتی مقیم بمبئی بود، مدتی در کرمان اقامت داشت. این شخص نیکوکار برای تجارت بین بمبئی و ایران، از شهرهای سیستان، کرمان، یزد و تهران می‌گذشت و در نقاط مختلف آثار خیری از خود بر جای گذاشت. در کرمان نیز به این فکر افتاد تا مسافرخانه‌ای برای رهگذران زرتشتی احداث کند تا هر زمان هم‌کیشی مانند خودش مجبور به اقامت در این شهر می‌شود، بتواند در آن استراحت کند.
موزه زرتشتیان کرمان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های استان کرمان است 
بازار کرمان
این بازار میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می‌شود؛ و به‌عنوان طولانی‌ترین راسته بازار ایران به حساب می‌آید. برخی از ویژگی‌های بازار کرمان در میان بازارهای ایران منحصربه‌فرد است؛ مانند وجود بلندترین بادگیر کرمان در بازار که شهرت جهانی دارد
این بازار به‌عنوان مهم‌ترین پخش‌کننده‌ ادویه‌ در جنوب شرق ایران شناخته می‌شود و از زیره معروف کرمان گرفته تا کاری هندوستان در آن به فروش می‌رسد
بخش‌های مختلف بازار بزرگ کرمان
بازار نقاره‌خانه،بازار مسگری،بازار زرگری یا قیصریه،بازار گنجعلی‌خان،کاروانسرای هنود (هندوها)،بازار اختیاری،بازار و مجموعه وکیل کرمان،بازار مظفری،بازار عزیز،و.... که هر قسمت زیبایی های خاص خود را دارد
تپه یحیی
امروزه این تپه يكی از مهم‌ترين آثار کلیدی در باستان‌شناسی ايران محسوب می‌شود که از قديمی‌ترين سكونتگاه‌های شناخته‌شده کشور و يكی از نخستين آثار يک دهكده مربوط به ۷۰۰۰ سال پيش از ميلاد مطرح است.
این منطقه جزو نخستین مکان‌هایی بوده که انسان در آن یکجانشینی را تجربه کرده و تمدنی در این منطقه شکل گرفته است هنوز هيچكس نام اصلی و دليل از ميان رفتن اين شهر را نمی‌داند و باستان‌شناسان حدس می‌زنند که وقوع آتش‌سوزی مهيب يا خشكسالی و زلزله علت این امر بوده است.
تپه یحیی در جنوب استان کرمان در دشت وسیع بخش صوغان از توابع شهرستان ارزوئیه قرار دارد.
بررسی‌ها در این منطقه حاکی از آن است که این تپه یکی از بزرگ‌ترین کارگاه‌های انسان‌شناسی خاورمیانه و مرکز بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و هنری بوده است تپه یحیی یکی از کهن‌ترین تمدن‌های کشف‌شده در ایران و جهان به حساب می‌آید 
کویر لوت
کویر لوت در جنوب شرقی ایران واقع شده است و لقب بکرترین نقطه ایران را یدک می‌کشد. «لوت» در زبان بلوچی که از زبان‌های شمال غربی ایران محسوب می‌شود، به‌معنای برهنه، بی‌آب‌وعلف، تشنه و خالی از همه‌چیز است بخش عمده این بیابان بزرگ را ماسه‌زار و ریگ‌زار تشکیل می‌‌دهد
متفاوت‌ترین قسمت کویر لوت را بی‌تردید می‌توان قسمت مرکزی آن قلمداد کرد
گلدان‌های ماسه‌ای کویر لوت، بلندترین گونه نبکا در جهان قلمداد می‌شوند
آسمان شب کویر، بهشت ستاره‌شناسان است و بکر بودن لوت نسبت به سایر کویرهای ایران، باعث شده افراد زیادی برای دیدن ستارگان از این کویر دیدن کنند
کویر لوت  به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شده است
گنبد جبلیه
گنبد جبلیه تنها بنای تاریخی سنگی کرمان است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این گنبد در شرق شهر کرمان و نزدیکی پارک پردیسان و دو قبرستان صاحب‌الامر و سید حسین کرمان قرار دارد. این گنبد هشت‌ضلعی توانسته است در مقابل حوادث و گذر زمان مقاومت کند و سالم بماند.
امروزه داخل این مجموعه را به موزه‌ سنگ کرمان تبدیل کرده‌اند
قلعه دختر
قلعه‌ دختر قلعه کهنه هم نامیده می‌شود و در تپه‌های شرقی کرمان قرار دارد. قدمت این بنا به قبل از اسلام بازمی‌گردد و تنها از خشت و گل رس ساخته شده است. این قلعه پرستشگاه آناهیتای باستانی بود.  
در گذشته به قلعه دختر، قلعه کوه می گفتند و نام دختر از آنجا روی دژ گذاشته شد ک واژه ی دختر ب معنای دست نخورده و دست نیافتنی است و این دژ هم دست نیافتنی و شکست ناپذیر بود 
مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است.قلعه دختر دورنمای گذشته دراز این شهر و نام آن یادآور الهه ی آناهیتای باستانی، ایزدبانوی آب و باروری است.
آبشارهای سیمک
در سیمک، ۱۳ آبشار مختلف وجود دارد که در روستای کوهپایه قرار دارد نام سیمک برای این آبشارها در استان کرمان از تنگه ای به همین نام می آید که در شمال روستای کوهپایه ای کرمان نیز قرار دارد در لابلای صخره های این تنگه آشیان پرندگان جلوه خاصی دارد.
گندم ‌بریان
گندم بریان یا ریگ سوخته، نام تپه‌هایی پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی در شمال شهر شهداد در حاشیه غربی کویر لوت در استان کرمان است 
پوشش سیاه رنگ منطقه گندم بریان باعث می‌شود تا دمای هوا در گندم بریان به‌شدت بالا برود
گندم بریان یک توده آذرین آتشفشان در بیابان لوت است در گندم بریان و اطراف آن،هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند و حتی باکتری‌ها هم توانایی رشد در این منطقه را ندارند. 
آسیاب بادی کرمان
نخستین رستوران آسیاب بادی در ایران و بزرگ ترین سازه آسیاب بادی خاورمیانه در کرمان می باشد که به سبک هلندی کشور آسیاب های بادی ساخته شده است 
آسیاب بادی کرمان نیز در کیلومتر ۲۰ محور گردشگری هفت‌باغ علوی، کرمان به سمت ماهان واقع شده است.ساختمان این بنا یکی از منحصر به فردترین سازه‌های طراحی و اجرا شده در ایران است که در ۲ طبقه سالن پذیرایی و یک طبقه آشپزخانه و تأسیسات ساخته شده است. این آسیاب بادی کاربردی تشریفاتی دارد و میزبان گردشگران بسیاری است.
 هفت باغ علوی
بزرگراه گردشگری هفت باغ علوی دو شهر تاریخی و زیبای کرمان و ماهان را به یک‌دیگر متصل می‌کند. به لحاظ آب و هوا، استحکام زمین، برخورداری از آب‌های زیرزمینی و همجواری با کوه و دشت از این بزرگراه به‌عنوان «محور گردشگری ملی» یاد می‌کنند 
پیست اسکی سیرچ
پیست اسکی سیرچ بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرق ایران است که در کرمان قرار دارد ارتفاع مسیر در بالاترین نقطه پیست به دو هزار و ۷۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد که این موضوع یکی از ویژگی‌های متمایزکننده پیست سیرچ است. 
جنگل پردیسان کرمان
جنگل پردیسان قائم که با نام‌های پارک پردیسان و پارک جنگلی قائم کرمان نیز شناخته می‌شود در کوه‌های صاحب الزمان این شهر قرار دارد درختان جنگل تماما دست‌کاشت هستند و از این نظر، در ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین جنگل شهرت دارد.
غار ایوب
غار ایوب در شهر بابک کرمان قرار گرفته است و از آنجا که دهانه‌ بسیار بزرگی دارد، به‌عنوان بزرگ‌ترین دهانه‌ غار ایران به حساب می‌آید. در واقع، ویژگی مهم غار ایوب، دهانه بسیار بزرگ آن است 
این غار همچنین بزرگ‌ترین غار آذرین کشور به شمار می‌رود و ساختار سنگ‌شناسی آن از نوع داسيت-آندزيت است.
در بخشی از دیواره شرقی، جریان باریک آب از سقف جاری است که به حوضچه‌ کوچکی در پای دیواره می‌ریزد. آب این حوضچه بسیار خنک است و قابلیت شرب دارد.
بهترین زمان بازدید از این جاذبه دیدنی را فصل بهارمی باشد

افزایش قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۱۲/۱۷| برنت ۱۲۶ دلار و ۲۲ سنت شد پست قبلی
افزایش قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۱۲/۱۷| برنت ۱۲۶ دلار و ۲۲ سنت شد
1200 گروه امداد سایپا برای خدمات سفر نوروزی پست بعدی
1200 گروه امداد سایپا برای خدمات سفر نوروزی

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

ارسال دیدگاه

می خواهید دیدگاه خود را ارسال کنید؟ وارد حساب کاربری خود شوید

جستجو در مطالب

ثبت آگهی

ads
باپلیکیشن آگهی آریا
.