در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...




پشتیبانی پشتیبانی

کرمانشاه، سفر به دل تاریخ،بلوار طاق بستان طولانی ترین بلوار جنگلی

کرمانشاه
کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌رود و پیدایش آن دست‌کم به ۳۵۰۰ ق.م بازمی‌گردد.
این استان دارای مناطق طبیعی است که از دیدن آن ها نفس در سینه تان حبس خواهد شد.کرمانشاه یکی از کهن ترین شهرهای ایران است با دشت های وسیع و سرسبز با انواع گونه های گیاهی، جاذبه های تاریخی در دل همین دشت های وسیع این استان را تبدیل به یکی از منحصر به فرد ترین استان ها و مکان ها برای سفر است.شهرستان سرپل‌ ذهاب کرمانشاه نیز به عنوان قدیمی‌ترین شهر استان و هشتمین شهر تاریخی دنیا دارای آثار تاریخی بسیاری است
بیستون
کتیبه بیستون بزرگ‌ترین سنگ نبشته جهان یادگاری ارزشمند از سخنان داریوش بزرگ هخامنشی برای تمامی ایرانیان است که در بیستون کرمانشاه قرار دارد. این کتیبه در بلندای دست نیافتنی که از پایین کوه نیز به‌هیچ‌وجه قابل‌خواندن نیست،
از قدیمی‌ترین آثار درباره این نوشته، گفته‌های دیودور سیسیلی است که در قرن اول پیش از میلاد این حجاری را به الهه سمیرامیس و صد نیزه‌داری که اطرافش را گرفته‌اند، نسبت داده و گفته است به دستور سمیرامیس در زیر نقش برجسته نوشته‌ای با حروف سریانی نقل کرده‌اند.
کتیبه بیستون دارای سه نوع خط فارسی باستان، ایلامی نو، بابلی نو یا اکدی است و پس از رمزگشایی فارسی باستان فهمیده شد که تصاویر به داریوش و دو سردارش و ده شورشگر که در اوایل سلطنت او قیام کرده بودند، تعلق دارد و شرح سرکوب این یاغیان را نمایش می‌دهد.
این کتیبه یکی از معتبرترین و مشهورترین سندهای تاریخی جهان است؛ زیرا مهم‌ترین نوشته میخی زمان هخامنشی را در بر دارد.آثار حجاری‌شده در بیستون از لحاظ فن‌آوری و سازوکار ساخت، از بهترین نمونه‌های هنر هخامنشی است.
کاروانسرای شاه عباسی بیستون
شهر بیستون در ۳۰ کیلومتری شرق استان کرمانشاه بر سر راه ھمدان قرار دارد وضعیت استثنایی کوه بیستون موجب شده تا بسیاری آن را دروازه زاگرس نامند. این شهر به خاطر وجود کوه بیستون و کتیبه معروف داریوش هخامنشی شهرت زیادی دارد.
کاروانسرای بیستون است که در دامنه کوه و رو به دشتی سرسبز و پهناور قرار دارد. 
این کاروانسرا به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد. با توجه به کتیبه‌ای که از شاه سلیمان صفوی (١١٠۵-١٠٧٧ ه.ق) در این بنا باقی مانده، به نظر می‌رسد بنای این کاروانسرا در زمان پادشاھی شاه سلیمان و صدارت شیخ علی خان زنگنه خاتمه یافته است. این مکان در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و صدرات میرزا آقا خان نوری توسط حاجی جعفرخان معمار باشی اصفھانی مورد مرمت قرار گرفت.
سبک و سیاق این کاروانسرا، مطابق با الگوی معماری کاروانسراهای دوره صفوی است
از آنجا که کاروانسرای بیستون تقریبا در منتهی الیه غربی مجموعه آثار تاریخی بیستون قرار گرفته، گاهی گردشگران دیدن آن را از دست می‌دهند. حال آن که علاوه بر ساختمان کاروانسرا، محیط طبیعی پیرامون آن نیز به‌ویژه در فصل بهار تماشایی است.
در حال حاضر هتل بین المللی لاله بیستون در این کاروانسرا واقع شده است.
طاق بستان
طاق بستان که یکی از معروف‌ترین مکان‌های توریستی شهر کرمانشاه است،مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌های دوره‌‌ ساسانی است در آنجا وجود دارد وشامل دو طاق بزرگ و کوچک و چند سنگ نبشته است. آنچه روی سنگ‌های دو طاق حجاری شده، صحنه‌های تاریخی تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم است.
سیاحان، مورخان و جغرافی‌نويسان از اين محوطه با نام‌های متفاوتی ياد کرده‌اند.: «شبديز»،ياقوت حموی آن را «قصر شیرين»، حمدالله مستوفی «طاق بسطام» و برخی ديگر آن را «طاق بیستون» و «تخت بستان» نامیده‌اند.
این مجموعه نقش برجسته با نام طاق بستان شناخته می‌شود که در گویش کرمانشاهی یا کردی کرمانشاهی، «تاق وه سان»، تلفظ می‌شود. در واقع «تاق» به‌معنای «طاق» و «وه» به‌معنای« از» و «سان» به‌معنای «سنگ» است. بنابراین طاق بستان یعنی طاقی از سنگ است
 برخی از باستان‌شناسان و مورخان، قدمت این مجموعه را‌ که متشکل از چندین سنگ‌نوشته (کتیبه‌های سنگی) است، به دوران حکومت پادشاهان ساسانی که به قرن سوم میلاد باز می‌گردد، تخمین زده‌اند.
طاق بستان متشکل از دو طاق به هم پیوسته و از جنس سنگ خام خاکستری رنگ است که در کوه حفر شده‌اند.
طاق بستان که به شکارگاه پادشاهان ایرانی شهرت دارد، اولین سنگ نگاره‌ جهان است که به درستی قواعد و اصول نقاشی را در خود جای داده است. تصویر خسروپرویز سوار بر شبدیز (اسب سیاه رنگ خسرو پرویز)، به‌گونه‌ای در این سنگ نگاره حکاکی شده است که گویی تابلوی نقاشی زیبا و ستودنی را مشاهده می‌کنید.
مجسمه هرکول
مجسمه هرکول در نزدیکی بنای بیستون کرمانشاه به دوران اشکانیان و سلوکیان تعلق دارد و جزو معدود آثار باقی‌مانده از این دوره‌های تاریخی است.
مجسمه هرکول درشرق کرمانشاه و در شهرستان هرسین واقع شده است
مجسمه هرکول پیکره‌ مردی برهنه با موی مجعد و ریش است که پیاله‌ای در دست دارد و بر پهلوی خود روی پوست شیری دراز کشیده و به آرنج دست دیگر تکیه داده است.پشت مجسمه هرکول نقش برجسته‌هایی حکاکی شده است که درخت زیتونی را نشان می‌دهد. روی شاخه‌های این درخت آثار تیردان و کمان قابل‌مشاهده هستند.
کلیسای قلب مقدس مسیح کرمانشاه
کرمانشاه دارای تعدادی از زیباترین کلیساهای ایران نیز هست. کلیساهای «پنطی کاستی»، «نمازخانه» و «قلب مقدس مسیح» از جمله شاخص‌ترین کلیساهای استان کرمانشاه هستند. کلیسای قلب مقدس مسیح که از جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود، از اصلی‌ترین کلیساهای این منطقه است
زمان ساخت این کلیسا به دوره حکومت سلسله قاجاریه در ایران برمی‌گردد. دستور ساخت این کلیسا توسط «اسقف یوحنانیان» صادر شد و توسط خود وی نیز تقدس شد. آجر بیشترین ماده‌ای است که در ساخت این بنای ارزشمند از آن استفاده شده است
نکته شاخصی که در مورد معماری کلیسای قلب مقدس مسیح  وجود دارد این است که نمای اصلی این کلیسا با  سنتوری که در وسط یک نورگیر قرار دارد و به شکل صلیب است، تزیین شده است.
کلیسای قلب مقدس مسیح  در مرکز استان است و در خیابان مدرس و کوچه‌ای به نام «امیر محترم» قرار دارد.
گوردخمه صحنه (گوردخمه دربند)
گوردخمه صحنه در بدنه‌ی کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه جای گرفته است. مردم محلی از این گوردخمه‌ با عنوان‌های قبر کیکاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد یاد می‌کنند. برخی این گوردخمه‌ را یکی از نادرترین گوردخمه‌های دو طبقه مادها می‌دانند در بالای ورودی آرامگاه، تصویر حجاری‌شده خورشید بال‌داری به‌ چشم می‌خورد.
حمام حاج شهباز خان
دوران رشد و توجه به کرمانشاه در همین دوران قاجاریه بود با منصوب شدن محمد علی میرزا دولتشاه به حکومت کرمانشاهان، طرح‌های شهری را در کرمانشاه به اجرا درمی‌آورد و شکل کنونی شهر کرمانشاه را بنا می‌کند. بیشتر بناهای تاریخی پس از اسلام شهر کرمانشاه در حقیقت مربوط به دوره قاجار و دوران حکومتی محمد علی میرزا است.
این حمام توسط حاج شهباز خان در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی ساخته شد و شامل سربینه یا رخت‌ کن، گرم خانه و خزینه‌های آب سرد و گرم است و از تمام المان‌های معماری حمام‌های سنتی بهره برده است. سطوح داخل گنبدهای این حمام با استفاده از آهک بری به زیبایی مقرنس‌کاری شده‌اند. سربینه نیز به وسیله نقاشی‌های دیواری تزیین شده است. نقاشی‌های دیواری از دیگر تزیینات چشم‌نواز این حمام به شمار می‌آیند
غار پرآو 
غار پَراو نام غاری در کوه پراو است که میان کوه طاق بستان و کوه بیستون قرار دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو، دهانه آن است که در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا قرار دارد. این ارتفاع، بالاترین سطح در بین تمام غارهای دنیا است.
غار پرو یا پراو از مخوف‌ترین محل‌های ایران به شمار می‌رود؛ برای رسیدن به این غار در ابتدا باید بیش از ۳۰۰۰ متر از کوهستان پراو به سمت بالا صعود کرد و سپس به دهانه طولانی‌ترین غار عمودی ایران دست خواهیم یافت
 این غار به اورست غار های جهان مشهور است.
بلوار طاق‌بستان
خیابانی در شهر کرمانشاه و طولانی‌ترین بلوار جنگلی در ایران است که از میدان طاق‌بستان در شمال این شهر آغاز شده و تا پل لب آب امتداد می‌یابد. ساخت این خیابان در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۱ خورشیدی انجام شد.
این بلوار به طول ۳۶۰۰ متر است.بلوار طاق‌بستان یکی از محورهای گردشگری اصلی در شهر کرمانشاه به‌شمار می‌آید
غار قوری قلعه کرمانشاه
 قوری قلعه یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای کشور و از جاذبه‌های طبیعی و پرطرفدار استان کرمانشاه است غار قوری قلعه از قندیل‌ها و تالارهای زیبا و سحرانگیز به نام‌های عروس، بتهوون، نماز و چهار آبشار تماشایی تشکیل شده است.
این غار در دامنه کوه شاهو از رشته‌کوه‌های زاگرس، در همسایگی روستای قوری قلعه جای گرفته و بر جاده روانسر-پاوه مشرف است این غار نام خود را از روستای قوری قلعه وام گرفته که در نزدیکی آن قرار دارد. گفته می‌شود در گذشته در اطراف این روستا، قلعه‌های متعددی وجود داشته که یکی از آن‌ها شبیه به قوری بوده است و ازاین‌رو این مکان قوری قلعه نامیده می‌شود.
غار قوری قلعه یکی از غارهای چند میلیون ساله است که قدمت آن به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی می‌رسد و از آهک تروراسیک وکرتاسه تشکیل شده است.
این غار را به‌عنوان طولانی‌ترین غار آبی ایران و بزرگترین غار آبی آسیا معرفی کردند غار قوری قلعه یکی از اعجاب‌آورترین غارهای ایران محسوب می‌شود از مهمترین ویژگی‌های غار قوری قلعه وسعت آن است که از این لحاظ در میان غارهای خاورمیانه رتبه اول را دارد
غار قوری قلعه دارای دو فاز اصلی است 
 تالار عروس زبیاترین بخش این قسمت به شمار می‌آید که در عمق ۱۵۰۰ متری غار جای گرفته است. این تالار محوطه‌ای وسیع مزین به کریستال‌های براق و سفید رنگ است و به همین دلیل عروس نامیده می‌شود.
تالار بتهوون یکی از تالارهای سحرانگیز فاز دو غار قوری قلعه است. در این تالار می‌توانید نظاره‌گر یکی از زیباترین حوضچه‌های جهان و قندیل‌های زیبا باشید. هر یک از قندیل‌های این بخش صداهای متفاوتی دارند و با دست زدن به هرکدام از آن‌ها، طنینی متفاوت را خواهید شنید؛ ازاین‌رو ابن بخش به تالار بتهوون نامیده می‌شود.
بهترین زمان سفر به این مکان نیمه اول سال است تا بتوانید علاوه بر غارگردی از طبیعت زیبایی اطراف آن لذت ببرید.
عمارت خسرو کرمانشاه
بنای خسرو پرویز که امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن مشاهده می‌شود، از جاهای دیدنی قصر شیرین است باستان‌شناسان قدمت این عمارت را متعلق به دوران حکومت ساسانیان عنوان کرده‌اند.
سراب روانسر
این سراب منشا اصلی رودخانه قره‌سو و یکی از بزرگ‌ترین و طویل‌ترین رودخانه‌های استان کرمانشاه است سراب روانسر یکی از مکان های دیدنی استان کرمانشاه و جاهای دیدنی روانسر است که در مرکز این شهر قرار دارد
شهرستان روانسر یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق کرمانشاه است که آن را دروازه اورامانات نیز می‌گویند. قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در اطراف روانسر را به عصر پارینه‌سنگی می‌رسانند. شهرستان روانسر که در گذشته نیکور نامیده می‌شد
قلعه منیژه کرمانشاه
 زیج منیژه یا قلعه منیژه در مسیر جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب و در قسمت پایین دست طاق‌گرا و کوه عظیم پاطاق و در نزدیکی گوردخمه دکان داود قرار دارد. این بنا دارای پلان مستطیل شکلی است
بنای تاریخی قلعه منیژه از دیدنی های سرپل ذهاب در داخل بافت روستای پاطاق است.
شکارگاه خسرو پرویز
دیوار خسرو، شکارگاه خسرو پرویز یا تپۀ مرادحاصل از آثار باستانی ایران در شمال شهر کرمانشاه و پایین‌تر از طاق بستان قرار دارد
قبلاً چنین پنداشته می‌شد که این مکان شکارگاهی مربوط به دوران پادشاهی خسرو پرویز، و تنها شکارگاه بازمانده از دوران ساسانیان باشد  اما کاوش‌ها شان داد که این مکان صرفاً یک شکارگاه معمولی نبوده، بلکه در دوران اشکانیان محل احداث شهری بزرگ بوده‌است که احتمالاً بعدها در دوران ساسانیان از محدودهٔ محصور آن به عنوان شکارگاه استفاده شده‌است
تخت شیرین
تخت شیرین، بازمانده و نشانه‌ای از افسانه‌های کهن دیدار شیرین و فرهاد است.که قدمت آن مربوط به ساسانی می باشد
تخت شيرين در شش کيلومتري جنوب شرقي بيستون و یک و نیم کيلومتري سه راهي سرماج واقع شده است.
وجه تسمه این محل برگرفته از تخته سنگ بزرگی است که در این محوطه قرار دارد.
بازارچه کفش چهار راه اجاق
در بازارچه کفش چهارراه اجاق انواع متنوعی از کیف و کفش مردانه، زنانه و بچگانه به فروش می‌رسد و مغازه‌های قدیمی مصنوعات چرمی سنتی و شیکی را عرضه می‌کنند. این بازار به دلیل تنوع بالای کفش به خانه کفش کرمانشاه شهرت یافته است
باغ گل‌ها
باغ گل‌ها به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین پارک گل‌ها در کشور در شهر کرمانشاه تاسیس شده است. کرمانشاه بعد از اصفهان دومین شهر دارای باغ گل‌ها است. زیبایی‌های طبیعی کرمانشاه بعد از افتتاح این باغ جلوه بیشتری پیدا کرده است.
در باغ گل کرمانشاه ظرفیت کشت ۴,۰۰۰ گونه گیاهی وجود دارد.  گل‌های ژاپنی، ایرانی، فرانسوی و ایتالیایی نیز وجود دارد بذرهای استفاده شده در باغ گل کرمانشاه ازنوع مرغوب هلندی هستند 
بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و تابستان است. در فصل بهار باغ در بهترین حالت خود، قرار دارد 
بازدید از باغ گل کرمانشاه برای عموم آزاد و رایگان است 
 

معرفی مکان های دیدنی وجاذبه های گردشی ایران پست قبلی
معرفی مکان های دیدنی وجاذبه های گردشی ایران
 شروع فروش فوق العاده سه محصول ایران خودرو به مناسبت اعیاد شعبانیه پست بعدی
شروع فروش فوق العاده سه محصول ایران خودرو به مناسبت اعیاد شعبانیه

دیدگاه ها

اولین دیدگاه را شما برای این آگهی ثبت کنید

ارسال دیدگاه

می خواهید دیدگاه خود را ارسال کنید؟ وارد حساب کاربری خود شوید

جستجو در مطالب

ثبت آگهی

ads
باپلیکیشن آگهی آریا
.